Övriga nyheter

Monstren blåser Arlandas längsta bana ren på åtta minuter

Bladen på den tre ton tunga snöskrapan är av silikon. Stålblad skulle knäcka banljusen på Arlanda. Motorerna går på en blandning av komprimerad biogas och diesel. Foto: Jörgen Appelgren
Bladen på den tre ton tunga snöskrapan är av silikon. Stålblad skulle knäcka banljusen på Arlanda. Motorerna går på en blandning av komprimerad biogas och diesel. Foto: Jörgen Appelgren
Manövrerandet av en 30 tons snöröjare kräver viss koncentration. Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl har det. Foto: Jörgen Appelgren
Manövrerandet av en 30 tons snöröjare kräver viss koncentration. Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl har det. Foto: Jörgen Appelgren
Fläkten och den nära fem meter breda borsten drivs av den kraftfullare av de två motorerna. Foto: Jörgen Appelgren
Fläkten och den nära fem meter breda borsten drivs av den kraftfullare av de två motorerna. Foto: Jörgen Appelgren

Arlandas nya snöröjningsmonster ska bli koldioxidneutrala. De 30 ton tunga snöröjarna har fått specialmotorer som går på såväl biogas som biodiesel. Ny Teknik fick dra en repa.

Publicerad

Det är inte så mycket snö på Arlanda så här års. Men jag fäller ändå ner den tre ton tunga skrapans silikonblad mot asfalten, fäller ut sopborsten och ger järnet.

När jag väl insett att det är ett midjestyrt fordon jag sitter i och hur det påverkar rattarbetet visar sig den 15 meter långa 30-tonsbesten vara tämligen samarbetsvillig.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här