Startup
Miljoner till Uppsalaföretagets rekordmaterial

33-LISTAN. Disruptive Materials har fått in 3 miljoner kronor av affärsänglar.
Uppsalaföretaget Disruptive Materials har tagit in 3 miljoner kronor från affärsänglar i Tyskland, Storbritannien, Stocksholm och Uppsala.
- Det ska användas för vår expansion. Både för produktion och återförsäljare. Med de pengarna, stöd från Vinnova med flera och den egna försäljningen räknar jag med att vi klarar oss två, tre år, säger Mattias Karls, vd för Disruptive Materials.
Företaget grundades så sent som 2013, men har redan varit på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista två gånger.
- Självfallet har det betydelse. Kanske inte för våra kunder internationellt. Men definitivt för att attrahera duktiga medarbetare i Sverige.
Bolaget har nu sex anställda, merparten disputerade.
- Som civilingenjör känner jag mig lågutbildad här, skojar Mattias Karls.
Men framöver är det troligen just civilingenjörer han kommer att behöva rekrytera.
Tusentals kunder har velat testa det nya materialet, Upsalite, som har många olika tillämpningar. Allt från att förlänga livslängden på solceller, till att göra bättre läkemedel och absorbera dålig lukt i blöjor.
Materialet har en rekordstor ytarea och minimala porer som gör det extremt bra på att suga till sig fukt och olika gaser.
Under nästa år räknar Mattias Karls att få kunder som inte bara vill utvärdera materialet, utan även börja köpa det löpande.
En möjlig kund kan vara någon som sysslar med gasrening, enligt Karls. Han tror att det dröjer väsentligt längre innan någon kund från läkemedelsbranschen dyker upp.
Bolaget är nu i färd med att skala upp produktionen. Själva metoden fungerar. Nu gäller det bara att hitta rätt tillverkare. Det kan bli någon i Europa, men också i Kina.
- Tillverkaren måste klara att producera 100-tals ton per år. Det är ganska lätt att producera stora volymer, men först måste vi ju ha kunder.