Startup

Midsummer hetast hos riskkapitalet

Jonas Nilsson, vd SP Devises
Sven Lindström, vd Midsummer
Göran Beijer, vd Nolabs

Solcellsföretaget Midsummer fick mest applåder och flest röster när Ny Teknik och Affärsvärlden presenterade listan över de hetaste teknikföretagen inför riskkapitalisterna på Cirkus i Stockholm.

Publicerad

För andra året i rad har systertidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden valt ut de 33 hetaste unga teknikföretagen i Sverige. Listan publiceras i veckans nummer av de båda tidningarna.

De 33 framtidshoppen presenterades dessutom på Svenska Riskkapitalföreningens årsdag på onsdagen. Tre av bolagen fick chansen att visa upp sig på scenen på Cirkus i Stockholm inför de samlade riskkapitalisterna.

Trion som fick två minuter vardera i rampljuset var:

•SP Devices som utvecklar teknik för att omvandla analoga insignaler till digitala ettor och nollor snabbare, strömsnålare och billigare. Företaget hoppas att tekniken ska ta plats i alla världens mobiltelefoner.

•Nolabs som utvecklar ett kväveoxidplåster som ökar blodcirkulation och minskar smärta i diabetikers fötter. Efter framgångsrika tester är företaget redo att skala upp produktionen från dagens små serier.

•Midsummer som utvecklat en helautomatisk metod för att tillverka solceller till en låg kostnad. Produktionen i fabriken i Järfälla pågår nu dygnet runt sju dagar i veckan.

En snabb handuppräckning efter presentationerna visade att Midsummer var det bolag som riskkapitalisterna kände sig mest sugna på att investera i.

Midsummers vd Sven Lindström var glad för chansen att visa upp sig och knyta kontakter. Företaget vill ta in 65 miljoner kronor för att investera i nya produktionsmaskiner.

–Flera intressenter kom fram efteråt och ville ha mer information. Det var både nya kontakter och sådana vi pratat med tidigare, säger han.

I Linköpingsföretaget SP Devices pågår ingen investeringsrunda, men vd Jonas Nilsson såg andra vinster med att hamna på Ny Tekniks heta lista.

–Att få en sådan här utmärkelse ger oss högre svansföring. Personalen tar i lite extra och lyckas bättre hos kunderna, säger han.