Bygg

Mångmiljonnota för att rädda rostbron i Sundsvall

Här syns bropelaren inne i spontlådan under arbetet med Sundsvallsbron. När bropelaren var färdiggjuten kapades sponten under vattenytan. Foto: Torbjorn Bergkvist
Rostangreppet syns i form av cirka fyra centimeter tjocka gulbruna beläggningar på stålsponten. Foto: Trafikverket
Beläggningen finns framför allt vid spontens hörn och täcker mellan 30 och 40 procent av stålytorna. Foto: Trafikverket
Sundsvallsbron byggdes av Max Bögl International och Strabag. Bilden är tagen under byggtiden. Foto: Torbjorn Bergkvist
Magnus Borgström. Foto: Torbjörn Bergkvist

Målning, spänning, offeranod eller ett lager betong. Trafikverket diskuterar flera möjliga lösningar för att hindra rostangreppet på Sundsvallsbron.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här