Digitalisering

Linkedin köper utbildningsföretag

Ryan Roslansky, ansvarig för innehåll på Linkedin. Foto: Linkedin
Ryan Roslansky, ansvarig för innehåll på Linkedin. Foto: Linkedin

Linkedin köper det video- och nätbaserade utbildningsföretaget Lynda.com för omkring 13 miljarder kronor.

Publicerad

Lynda.com erbjuder videobaserade kurser inom företagande, teknik och kreativa områden. Årskostnaden för tillgång till kurserna ligger mellan 2200 och 3300 kronor.

Exakt på vilket sätt Linkedin och Lynda.com ska kombinera sina erbjudanden är inte klart. I ett blogginlägg ger dock Ryan Roslansky, ansvarig för innehåll på Linkedin, en bild av möjligheterna:

"Tänk dig att du är arbetssökande och att du omedelbart kan få veta vilken kompetens som behövs för de lediga jobben i en viss stad, som Denver, och sedan blir uppmanad att ta en relevant och ackrediterad kurs för att skaffa dig den kompetensen", skriver Ryan Roslansky.

Linkedin betalar 52 procent i kontanter och 48 procent i aktier för förvärvet som värderas till motsvarande 13 miljarder kronor. Det rapporterar Reuters.