Populärteknik

Landning på kometen inom kort

Philae kommer inom kort att landa på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko, uppger den europeiska rymdorganisationen ESA. Detta är första gången hittills som en farkost landar på en komet.

Publicerad

– Det här är ett historiskt ögonblick. Vi har gjort science fiction till science (vetenskap). Precis som Rosetta-stenen avslöjade hieroglyferna, kommer Rosetta-sonden avslöja hemligheter om vårt universum, sade Thomas Reiter vid ESA:s lokaler i Darmstadt, Tyskland, under den direktsända presskonferensen.

Samtidigt presenterades de första bilderna som landaren Philae tagit av Rosetta, strax efter att den frigjordes från sonden tidigare i dag. På de lite oskarpa svart-vita bilderna syns bland annat Rosettas 15 meter långa "vingar" bestående av solpaneler.

På landaren finns ett dussintals instrument som genast kommer att sätta igång att analysera kometen, både på ytan och invändigt genom att den kommer att skicka en radiosignal rakt igenom den, som fångas upp av Rosetta på andra sidan.

Björn Davidsson, doktor i teoretisk astrofysik vid Uppsala universitet och inblandad i Rosettaprojektet, beskriver den kommande kometlandningen som en väldigt stor händelse.

– Detta är första gången i mänsklighetens historia som vi landar på en komet.

TT: Vad är den vetenskapliga poängen?

– Kometer är rester från tiden när planeterna bildades. Det är överblivet material som Jupiter och Mars inte sög upp när de bildades. Genom att studera den här kometen får vi information om hur det gick till när vårt solsystem bildades för cirka 4,5 miljarder år sedan. Vi lär oss hur solsystemet såg ut då, vilket ger oss en bakgrundspalett till hur jorden bildades och vilken typ av plats som har förmåga att frambringa liv.

Den som studerar rymden måste vara utrustad med en hel del tålamod.

Redan i mars 2004 sköts den europeiska rymdorganisationen ESA:s sond Rosetta upp från Franska Guyana. Målet för resan var kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. En komet som funnits sedan solsystemets barndom.

Landaren är inte särskilt stor. På jorden väger Philae som ett kylskåp, men efter att den landat på kometen upplevs vikten som bara ett gram, enligt AFP.

Kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko befinner sig på det nästan ofattbara avståndet 500 miljoner kilometer från jorden, i asteroidbältet utanför mars bana.

Projektet är inte över i och med Philaes landning. Rosetta ska stanna i kometens bana i drygt ett år till.

– Vi kommer att följa vad som händer när den här isklumpen börjar närma sig solen och bli alltmer aktiv, säger Björn Davidsson.
Följ Ny Teknik på Facebook!

Svensk teknik ombord

• Spectrogon AB i Täby har tillverkat filter till de två kamerorna i Rosettas bildsystem Osiris. En jonspektrometer och en langmuirprob för att ta prover på gaser vid kometytan kommer från Institutet för rymdfysik i Kiruna och Uppsala.