Digitalisering

Läcka: Meta utvecklar Facebook-klocka – med ”notch”

Kan det här vara Metas kommande Facebook-klocka? Foto: Meta
Kan det här vara Metas kommande Facebook-klocka? Foto: Meta
Tidigare i höstas lanserade Facebook och Ray Ban ett par smarta glasögon.
Tidigare i höstas lanserade Facebook och Ray Ban ett par smarta glasögon.

Meta – som tidigare hette Facebook – uppges arbeta febrilt med en konkurrent till Apple Watch.

Publicerad

Bolaget som fram till i går torsdag gick under namnet Facebook är i färd med att ta fram en smart klocka, rapporterar affärstidningen Bloomberg.

Kodnamn: Milan

Ett läckt foto visar en produkt som inte är helt olik Apple Watch. Klockan, som uppges ha arbetsnamnet "Milan" ser ut att ha rundade kanter, en boett i rostfritt stål och löstagbara armband.

En så kallad "notch" – en utskärning i skärmen - antyder att klockan ska kunna användas för att ta bilder och möjligen även spela in video med. Foton och video som spelats in med klockan ska sedan kunna laddas ner till en telefon, skriver Engadget.

Smarta Ray Ban-glasögon

Facebook – förlåt, Meta, bygger sedan tidigare hårdvara i form av bland annat Portal, en uppkopplad skärm för videosamtal. Mer iögonfallande är Ray Ban Stories, ett par smarta glasögon som Meta utvecklar tillsammans med Ray Ban-ägaren Luxottica.

Tidigare i höstas lanserade Facebook och Ray Ban ett par smarta glasögon.
Tidigare i höstas lanserade Facebook och Ray Ban ett par smarta glasögon.

Glasögonen ska bland annat kunna ta bilder och spela in video, men det ska också gå att ta emot samtal med dem på.

Ray Ban Stories går att redan nu att köpa, och enligt Bloomberg hoppas Meta på att kunna släppa sin smarta klocka på marknaden under 2022 – men inget är bestämt än.

Kritiseras skarpt

Hösten har varit en turbulent tid hos sociala mediejätten. Under den senaste tiden har Facebook fått utstå hård kritik från flera tidigare anställda.

Francis Haugen, som är en av visselblåsarna, anklagar till exempel bolaget för "att agera i skuggorna".

Kärnan av Haugens kritik handlar om att Facebook-ägda plattformen Instagram har påverkat unga flickor på ett skadligt sätt – vilket Facebook känt till och dolt för myndigheter.