Kustbevakningen: Vi välkomnar ny teknik

2011-09-16 05:00  

Sverige förhandlar om fortsatta insatser på Medelhavet. Kustbevakningens fartyg kom nyligen hem efter en hjälteinsats.

Insatserna för att bistå nödställda flyktingar i Medelhavet kallas operation Triton och koordineras av EU:s gränsmyndighet Frontex. Sverige har tidigare deltagit med ett havsövervakningsflygplan (Dash 8 från Bombardier) i fyra omgångar 2009–2014, och våren 2016 kan det bli en femte gång. Förhandlingar pågår nämligen om en sådan svensk medverkan i en ny operation.

Klart är dock att Sverige skickar en ribbåt med besättning som ska patrullera i övärlden mellan Grekland och Turkiet i höst och övervaka flyktingtrafiken.

Efter 22 ömtåliga räddningsuppdrag i Medelhavet under tre sommarmånader kom kombinationsfartyget Poseidon nyligen hem till Sverige. Sammanlagt räddade man ombord 5 295 personer. Hittills i år har nära 190 000 flyktingar fått hjälp ur vågorna av EU:s länder.

Sista uppdraget blev dock kämpigt, då svenskarna fann 52 avlidna i ett utrymme under ett däck.

Tidigare har besättningen mestadels jobbat med miljö- och sjöövervakning. Nu har man nya erfarenheter med sig hem.

– Det vi bland annat fått stor kunskap kring är att på ett tryggt sätt föra över människor till Poseidon, de kan vara skadade eller ha svårt röra sig, säger Mattias Lindholm, informatör på Kustbevakningen, som i somras jobbade åt Frontex på Sicilien.

Hjälpropen från södra Medelhavet kommer oftast in till den italienska eller maltesiska sjöräddningscentralen.

De överfulla rangliga gummibåtarna eller gamla fiskeskutorna larmar ofta via satellit- eller mobiltelefon. Signalerna måste pejlas och blir ungefärliga, men ändå tillräckligt goda för att spaningsflygplanen ska kunna hitta båtarna, och fastställa exakta positioner.

– För det mesta befinner båtarna sig någonstans inom libyskt sjöräddningsområde. Det är bara det att i Libyen svarar inte landets sjöräddningscentral på anropen, och då ska angränsande länder ta över larmen, säger Mattias Lindholm.

Poseidon hade stor hjälp av danskt och isländskt flyg, uppger han.

– Man blir ledd rakt fram. Flyget är en fantastisk resurs. Dessutom skickade Frontex satellitbilder varje dag.

Poseidon har också egen avancerad radar, och fasta ir-sensorer (värmekameror) för spaning på nära håll.

– Befälhavaren upplever att vi har teknik som uppfyller våra behov, men kommer det teknik i morgon som kan rädda fler liv så välkomnar vi det, säger Mattias Lindholm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt