Digitalisering

Kör Volvo på verkliga vägar – med vr-headset

Varjo kan återge virtuella objekt som kan vara svåra att skilja från verkligheten. Foto: Volvo
Nya headsetet, XR-1, med kameror på framsidan. Foto: Varjo
Med ”mixad verklighet” kan Volvo och Varjo skapa riskscenarier. Foto: Volvo
Varjos headset har ett bredare synfält än sina konkurrenter. Foto: Volvo

Volvo investerar i hajpat finskt vr-bolag. ”Ingen annan biltillverkare har kunnat göra detta”, skriver företaget om de tekniska framstegen.

Publicerad

Finska Varjos headset för virtuell verklighet är än så länge unikt. ”Bilden det visar är precis lika detaljerad som verkliga livet”, löd omdömet när sajten Ars Technica tidigare i år fick testa Varjos teknik. Och nu har Volvo, via sin teknikfond Volvo Cars Tech Fund, bestämt sig för att fördjupa samarbetet genom att investera i Varjo. Beskedet kom under den allt mer populära AWE-mässan i Silicon Valley, där ny teknik för virtual och augmented reality visas. På mässan visade Varjo också sitt senaste headset, XR-1.

– De otroligt avancerade sätt som Volvo Cars använder XR-1 på visar att Varjos teknik möjliggör saker som tidigare har varit omöjliga. Tillsammans med Volvo har vi inlett en ny era inom professionell mixad verklighet, säger Niko Eiden, grundare och vd för Varjo, i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här