Populärteknik
Kontrollen låter dig känna på 3d-objekt i virtual reality
Snart kan vi känna på 3d-objekt i virtual reality. Det påstår i alla fall ett forskarteam på Microsoft.
Haptisk teknik är inget nytt. Spelhandkontroller har vibrerat i våra händer ända sedan 90-talet. Och med särskilda handskar kan man tycka sig känna ett motstånd och en massa i digitala objekt. Nu har ett forskarteam på Microsoft tagit konceptet ännu ett steg, med två nya kontrollprototyper.
”Microsoft Research har demonstrerat handkontroller med mekaniska ställdon som skapar en (berörbar) form för virtuella objekt genom överföring av formen till den fysiska världen. Det ger användaren möjlighet att känna ytskikt, texturer och motstånd som matchar den visuella renderingen”, skriver forskarna i en ny studie.
En av prototyperna kallar de ”Normal touch”. Den har en rund platta på vilken man placerar pekfingret. Plattan kan sedan röra sig i höjdled och luta sig i alla riktningar för att simulera det virtuella objektets storlek, form och placering. Den har force feedback för att ge vibrationer under fingret.
Den andra prototypen, ”Texture touch”, har en 4x4-matris av stavliknande ställdon som ger 3d-objekt en ”detaljerad ytstruktur”.
Forskarna medger att det finns annan teknik som påminner om deras kontroller. Skillnaden är att Microsoft-prototyperna kan kontrolleras med händerna och är specifikt avsedda för virtual reality-miljöer.
Microsoft uppger att det här förbättrar vr-upplevelser, men som du kan se av videon är dessa kontroller en bra bit från att bli kommersiella produkter. Om du vill förkovra dig i hela studien finns den här.
Prenumerera på Teknikrevyns kostnadsfria nyhetsbrev!