Premium
Klarna massrekryterar ingenjörer för att möta hotet från Amazon
Betaltjänsten Klarna anställer 1 000 personer – och störst är behovet av ingenjörer. För att locka spetskompetens läggs rekryteringen om radikalt.
Med ambitionen att slå Amazon när den amerikanska e-handelsjätten tågar in Sverige och Europa växlar betaltjänsten Klarna nu upp sin verksamhet. Företaget, som i dag har drygt 2 000 anställda, siktar på att rekrytera ytterligare 1 000 personer det kommande året.
– För att Klarna ska ta nästa stora kliv i utvecklingen behöver vi öka rekryteringstakten markant, säger Kristoffer Labuc, som arbetar med vd:n Sebastian Siemiatkowski i prioriterade projekt.
Klarna vill till största delen anställa ingenjörer, bland annat utvecklare med kompetens inom Java, Javasckript, Scala, AI, beslutsstöd, säkerhet och it-drift.
– Vi kommer att söka ingenjörer brett. Med den tillväxt vi har anställer vi till nästan alla funktioner i företaget. Utvecklare, produktansvariga, analytiker, marknadsförare…
En del i rekryteringsarbetet är att Klarna även öppnar en möjlighet för team att ansöka om jobb tillsammans, meddelar Klarna i ett pressutskick som ska gå ut senare i veckan. Det handlar till en början om ett experiment för att rekrytera till marknadsavdelningen i Sverige och i Tyskland, men blir försöket lyckosamt kan det spridas till fler delar av företaget.
”Genom att öppna upp för team-baserade jobbansökningar får sökande möjlighet att själva välja sina egna team” säger Klarnas marknadschef David Sandström enligt utskicket.
För att ta hand om teamansökningar har rekryteringsprocessen anpassats, där sökande får utföra gruppbaserade övningar och tester.
Klarnas idé är att via en och samma plattform förenkla de tjänster kring e-handel som i dag hanteras av olika aktörer. Det handlar bland annat om att hantera när slutkunden betalar räkningar, shoppar, tar emot erbjudanden, följer sitt paket, eller tar emot och returnerar paket.
– Det finns ingen som riktigt tar hand om allt som har med handeln i vardagen att göra. Vi vill ge handlarna en plattform för att underlätta för slutkunderna.
Den enda aktör som gör det bra i dagsläget är kinesiska Wechat och Amazon i USA, konstaterar han. Ryktena om att Amazon är på väg till Sverige oroar många handlare.
– Om vi bygger upp ett nätverk med handlare kan vi med vår kunskap om data och kundservice göra samma sak fast bättre. Tillsammans med våra handlare kan vi slå andra plattformar för handel i Sverige, Europa och världen, och ta det ett steg längre, säger Kristoffer Labuc.
– Vi vill locka topptalanger och därför ser vi nu över vad vi kan göra för att vara attraktiva för dem.
En del i det är att kandidaterna inte söker en specifik position, utan rollen bestäms först efter de första intervjuerna. På så sätt tar Klarna tillvara kompetensen bättre de som anställs blir nöjdare, enligt Kristoffer Labuc.
– Det är först när vi har lärt känna personen som vi ser vilken roll, vilket team och vilken senioritetsnivå som är rätt. Hos oss ska man inte riskera att hamna fel.
Över 100 personer på Klarna är inblandade i rekryteringsprocessen. 30 av dem på heltid och övriga är personer som deltar vid intervjuer eller är ansvariga för rekrytering inom sitt område.
– Vi involverar i större utsträckning personer ute i teamen för att vi ska göra ännu bättre bedömningar av attityd och teknikkunskaper hos kandidaterna.
Dessutom är alla som söker jobb är inte nöjda med att bara träffa en rekryterare, förklarar han. På Klarna får ingenjörskandidaterna alltid träffa en av företagets ingenjörer.
– Målet är att få en bredare och djupare förståelse för kandidaterna, men också att bättre förmedla vad Klarna står för, var i organisationen de skulle passa in och hur det är att jobba här.
Kristoffer Labuc tror även att Klarnas omorganisation nyligen, där verksamheten delades upp i 250 små team, bidrar till att attrahera talanger.
– Teamen fungerar som egna startups som ansvarar för både strategi och genomförande inom sitt område. Det ger medarbetare frihet att lösa problem självständigt, och de kan känna ett ägandeskap och en passion för det de ägnar sig åt.
För att få en bra kulturell och könsmässig blandning, och bredda sin rekryteringsbas, kommer alla som ska hålla i intervjuer utbildas i hur omedvetna fördomar kan påverka i rekryteringen.
– Oliktänkande främjar kreativitet och stärker teamet. Det är där olika bakgrunder och tänkande möts som nya idéer har bäst förutsättningar att skapas och växa sig starka.
Klarna har investerat i ett nytt rekryteringssystem, Lever, som är igång sedan tre veckor tillbaka.
– Vi ville ha ett system som följer gdpr men som framför allt har rätt funktionalitet kring feedback. Det underlättar internt och stärker kommunikationen med de vi rekryterar.