Opinion
”Klarar Nevs att ta sig till marknaden?”
LEDARE. Frågorna kommer att hänga i luften till dess att Nevs bil är ute på marknaden, konstaterar Ny Tekniks t f chefredaktör Kalle Anrell.
Nevs är Trollhättans mest kända bolag, tillsammans med flygmotortillverkaren GKN Aerospace. Orten har efter Saabs konkurs 2011 utvecklats till en svensk elbilsmetropol. Många små företag har utnyttjat den kompetens och det stora nätverk som fanns hos Saab. Det bubblar av optimism, mycket tack vare kinesiska pengar.
Nevs har varit en diskussionspunkt på många redaktionsmöten hos oss de senaste åren. Vad är det som gör att de får fortsätta med utvecklingen av en elbil utan att sälja några bilar? Varför jobbar fler hundra ingenjörer utan att kunna visa upp offentliga resultat månad efter månad?
Nu har vi besökt den gamla Saab-fabriken i Trollhättan för att försöka få svar på frågorna. Lite klarare är det, men frågorna kommer att hänga i luften till dess att Nevs bil är ute på marknaden. Den aktuella tidplanen säger att det sker 2020.
Ett av Saabs guldägg var plattformen Phoenix, som skulle vara värd miljarder. Det speciella var att den var en moduluppbyggd, skalbar arkitektur som framtidens Saab-bilar skulle byggas på. Nu har Nevs utvecklat den vidare så mycket att den knappt är igenkännbar längre. Se Jonas Askergrens grafik här för att se vad som finns kvar.
Läs Fredrik Karlssons reportage om Nevs här samt om Trollhättan som centrum för bilutveckling.
Ny Teknik ger förutom denna tidning även ut magasinet Teknikhistoria. Sedan ett knappt år är Niklas Dahlin redaktör för tidningen. Här kan du läsa hans berättelse om hur Mora hamnade på världskartan tack vare en vass liten kniv.
På samma sätt som det är många företag i Trollhättan som jobbar tillsammans med elbilar, var det här ett gäng bönder och småföretagare som drog åt samma håll i slutet av 1800-talet och början av det följande seklet.
100 år senare är tillverkningen automatiserad och bönderna har ersatts av robotar.