Innovation

Kan den här tågväxelvärmaren rädda kollektivtrafiken mot kylan?

Foto: Inlandsbanan

Tågväxelvärmare som ska värma upp rälsen testas nu på Inlandsbanan. Ska frigöra de rörliga delarna från is och snö.

Publicerad

När vintern slår till är det sällan tågen går som de ska på grund av framkomlighetsproblem. Nu testas för första gången en tågväxelvärmare i Bergs kommun som ska värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan för att frigöra de rörliga delarna från is och snö. Värmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling.

Vad som gör systemet unikt är att det är självreglerande och behöver därför ingen regleringselektronik eller överhettningsskydd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här