Övriga nyheter

Ingenjörerna fick Geely att beställa tio bilar

Annika Nissen och hennes ingenjörsteam har integrerat drivlinorna i cma-plattformen. Foto: Sören Håkanlind
Annika Nissen och hennes ingenjörsteam har integrerat drivlinorna i cma-plattformen. Foto: Sören Håkanlind
Annika Nissen. Foto: Sören Håkanlind
Annika Nissen. Foto: Sören Håkanlind

Den nya bilarkitekturen gick hem hos Geely. Mått och prestanda är än så länge hemliga, men Ny Teknik har besökt ingenjörerna bakom cma-plattformen.

Publicerad

Samtidigt som designingenjörerna och chassiutvecklarna började skissa på önskvärda mått för de nya cma-bilarna började Annika Nissen sitt arbete.

Hon anslöt för ett år sedan från växellådstillverkaren Getrag. I dag är hon ansvarig för integration av motor, växellåda, drivaxlar, fyrhjulsdrift, koppling och motorupphängning i cma-plattformen. Det är hon och hennes team på 16 ingenjörer som bestämmer vilka komponenter som ska kombineras i olika prestandasteg, hur de ska sitta ihop, var alla fästen och upphängningar ska vara.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här