Digitalisering
Ingen oled när Samsung visade nya tv-modeller

En ultrastor tv som inte syns? Det är framtiden enligt Samsung.
Samtidigt som Samsung vill sälja allt större tv-skärmar vill de också få dem att försvinna. Därför har deras nya qled-modeller förmågan att anta samma mönster och färger som på väggen bakom skärmarna. Därför har Samsung också sett till att transportera både ström och data i en och samma kabel. Det var några av nyheterna när det sydkoreanska teknikbolaget visade sin nya tv-uppställning i New York under onsdagen.
Flera modeller – närmare bestämt NU8005, Q7FN och Q9F – ska erbjudas i storlekar från 75 tum och uppåt. Vid New York-lanseringen visade Samsung en tv på 146 tum som kommer att säljas till konsument. Enligt bolaget beror det på ökad efterfrågan av ”ultrastora” modeller.
Just efterfrågan är dock något Samsungs tv-division haft stora problem med de senaste åren. I premiumkategorin – tv-apparater som kostar från 1500 dollar – har deras marknadsandel sjunkit från över 55 procent 2015 till 13 procent ifjol. Ett skäl till det raset är att konsumenterna tycks föredra konkurrenternas oled-teknik framför Samsungs version av qled. Q:et står för ”quantum dots”, eller ”kvantpunkter”. Det är ett skikt av nanokristaller direkt bakom lcd-panelen.
Att Samsung kallar sin nya tv-modeller qled har orsakat en del förvirring, med misstankar om att poängen är att det i marknadsföringen ska låta likt oled. I själva verket är den teknik som används en led-belyst lcd-skärm.
Vid lanseringen i New York meddelades att modellen Q9F är ”utrustad med Direct Full Array”. Det rör sig om en variant av bakbelysning för att bland annat ge bättre kontraster än den kantbelysning som använts tidigare. Det kan betyda att Samsungs nya tv-skärmar blir en aning tjockare, men med bättre förmåga att återge hdr-video.