Digitalisering

”Informationen måste snuttifieras”

Christina Allesson, med lång erfarenhet från telekombranschen: ”Jag har jobbat mycket med att tillgängliggöra hårdvarukapacitet inom telekombranschen med hjälp av digitalisering, till exempel bandbredd. Detta ska kunna göras utan att besöka den fysiska platsen för hårdvaran. Med tanke på vad Scania berättade under panelsamtalet tänker jag direkt att det borde vara möjligt att göra för deras lastbilar också, till exempel vad gäller motorkapacitet.”
Nima Dokoohaki, Dassault systems: ”Vi är en mjukvaruleverantör vilket innebär att vi är fokuserade på att hjälpa andra att digitalisera. Så det innebär ingen utmaning för oss. Vi hjälper företag att införa en digital strategi och transformera affären. Vår utmaning ligger i att hjälpa andra företag.” Foto: Johan Kristensson
Berndt Lehnert, Semcon: ”Vi jobbar inom användargränssnittet eftersom vi gör produktinformation. Därför är det viktigt för användaren att få precis den informationen man behöver vid rätt tillfälle. Många företag producerar i dag en digital produkt men i princip handlar det om att instruktionen har flyttat från en pärm till en PDF. Så egentligen har det inte hänt något nytt. Du vill slippa pärmen. Informationen måste snuttifieras och presenteras för dig precis när du behöver den.” Foto: Johan Kristensson

Det var fullsatt när Ny Teknik höll ett seminarium om digitaliseringens möjligheter och utmaningar tillsammans med Scania och IT-huset. Vi frågade tre besökare hur de påverkas av digitaliseringen.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här