Digitalisering

Hur har det gått för Amazon i Sverige? ”ganska mycket pannkaka”

Amazon lanserade sin svenska sajt i oktober förra året. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Amazons lansering i Sverige för ett halvår sedan skakade om branschen. Men vad hände sen? Inte mycket visar det sig, men experter varnar för att räkna ut satsningen.

I slutet av oktober etablerades Amazon i Sverige. Inför lanseringen spekulerades det om tuffare konkurrens inom e-handeln med pressade marginaler och lägre priser. Men också stora möjligheter för tredjepartsförsäljare att etablera sig och expandera sin marknad.

Efter lansering blev det märkligt tyst om ehandels-giganten. Enligt Googles sökanalysverktyg var intresset bland svenskarna som störst dagen då Amazon lanserades, och prisjämförelsesajten Pricerunner ser än så länge inga prisförändringar sedan intåget, säger vd:n Nicklas Storåkers.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här