Digitalisering

Huawei kopierar annan kines

Richard Yu, vd för Huawei Consumer business. Foto: Helen Ahlbom

Huawei tvingas tänka om, och kopierar nu kinesiska framgångsbolaget Xiaomi, som säljer alla sina mobiler via nätet.

Publicerad

Huawei fasar merparten av ut sina lågprismobiler för att fokusera mer på lönsamma smarta modeller.

Huawei har lanserat ett stort antal lågprismodeller de senaste åren, det har i snitt blivit en ny modell i månaden. Richard Yu, vd för Huawei Consumer business, förklarar för tidningen Shanghai´s China Business News att man valde den vägen eftersom bolaget tidigare sålde merparten av sina mobiler via mobiloperatörerna. Och mobiloperatörerna ville ha lågprismodellerför att öka sin kundkrets. Men problemet är, enligt Richard Yu, att kunderna inte ville ha enkla mobiler, utan mer avancerade smarta mobiler.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här