FORDON

Hon designade eldriven fyrhjuling – nu vill Cake tillverka den

Cake Kibb.

En modulär och autonom fyrhjuling tänkt att bli den hållbara lantbrukarens högra hand. Designern Fanny Jonsson exjobb för elmotorcykeltillverkaren Cake är nu på väg att bli verklighet.

Publicerad Senast uppdaterad

Det svenska startupbolaget Cake har hittills ägnat sig helt och hållet åt tvåhjuliga elmotorcyklar. Men i förra veckan presenterade bolaget plötsligt Kibb, en eldriven fyrhjuling tänkt att underlätta lantbrukarens vardag. 

Kibb är skapad av Fanny Jonsson under hennes tid som masterstudent vid transportdesignprogrammet i Umeå. Att ett exjobb för en komplett fordonsdesign nu är på väg att bli verklighet är något utöver det vanliga. 

– Det är rätt unikt, att företaget direkt säger att det här vill vi göra och publicerar bilderna från examensarbetet. Jag hoppas att fler företag blir inspirerade att göra samma som Cake har gjort, säger Fanny Jonsson till Ny Teknik.

Fanny Jonsson gjorde sitt exjobb för Cake, som nu vill sätta den eldrivna fyrhjulingen i serieproduktion. Foto: Cake

Hästar och bilar

Hon har varit intresserad av bilar så länge hon kan minnas och har skruvat en hel del på egen hand. Hon växte upp på en hästgård och identifierar sig fortfarande som en hästtjej, även om hon för tillfället inte har några egna djur. Fordon och verksamhet som angränsar till lantbruk har alltså funnits med under lång tid. Men steget till en master inom transportdesign var ändå långt ifrån självklart. 

– En lärare på gymnasiet hintade om att utbildningen fanns i Umeå. Shit vad coolt, kan man verkligen bli transportdesigner, tänkte jag. Jag bestämde mig därför att satsa allt på det, säger hon. 

Under studietiden i Umeå kom hon att intressera sig alltmer för hållbarhetsfrågor, inklusive regenerativt lantbruk – en metod som går ut på att bruka jorden mer i samklang med naturen och inte riva upp jorden i onödan. Cake kom samtidigt att bli en förebild med sin avskalade design och hur företaget kommunicerade utåt kring hållbarhetsutmaningen.  

– Redan när jag påbörjade masterprogrammet så hade jag Cake högt upp på listan över företag jag ville jobba på, säger hon.

Något annat

Hon fick en praktikplats på det Stockholmsbaserade startupbolaget, vilket senare mynnade ut i ett exjobb. Redan tidigt kände hon att hon ville göra något annorlunda som inte redan fanns i Cakes sortiment. Hon tyckte att regenerativt jordbruk verkade stämma väl överens med företagets motto ”Explore with respect”. I samråd med Cake drog hon igång arbetet. 

Hur såg processen ut? 

– Det var en sjuk bergochdalbana! Även om jag hade bra och kritiska handledare från skolan så var det inte förrän vid de sista presentationerna som det lossnade. Det var då jag förstod vad jag var ute efter, även om jag hade en känsla av att jag var på rätt spår hela tiden, säger hon. 

På Ny Teknik skriver vi oftare om de ingenjörsmässiga utmaningarna snarare än de designmässiga. Hur har du förhållit dig till de förstnämnda? 

– Jag har haft fördelen att vara på Cake med tillgång till alla ingenjörer för att bolla idéer. Även om det ingenjörsmässiga inte är kärnan i projektet, eftersom jag är designer, har jag hela tiden kunnat diskutera de frågorna. Det har varit viktigt för mig att förstå. Jag vill inte vara inte vara ute och flyga i tomma luften, säger Fanny Jonsson.

Cake Kibb, med planteringsvagn. Foto: Cake

Modulär och autonom

I likhet med Cakes motorcykel Ösa är Kibb uppbyggd med modularitet i åtanke. Det ska vara lätt att montera tillbehör som underlättar arbetet, till exempel lådor för frukt och grönsaker. Kibb ska även bli semi-autonom så att den kan följa lantbrukaren i hasorna eller utföra plantering på egen hand. 

– Framför allt idén om modularitet är jätteviktig. Den ska vara en arbetshäst som kan byggas om för olika saker, och vara jordbrukarens högra hand, säger hon.

Cake Ösa, här utrustad som hantverkar-MC Foto: Cake

Eftersom exjobbet gjordes för Cake var eldrift en förutsättning. Men hur ser Fanny Jonsson själv på alternativen el kontra förbränningsmotor i jordbruket? 

– I dagsläget finns fördelar med båda. Men när man jobbar med saker som vi ska äta, som ska vara ekologiska och odlade utan bekämpningsmedel, så känns det motsägelsefullt att använda förbränningsmotorer som spottar ur sig avgaser. Att värna djuren genom att inte vara ett störningsmoment känns också viktigt, säger hon.

Grundaren: Otrolig prestation

Cake har ännu så länge åtagit sig att utveckla Kibb för serieproduktion, med målet att börja tillverka den 2025. Vd och grundare Stefan Ytterborn är tydlig med vad han vill: 

– Resultaten från Fannys exjobb var inte bara en otrolig prestation utan också en så pass imponerande reflektion av Cakes värderingar att det var omöjligt att inte förverkliga Kibb, säger han i ett uttalande.

Cake Kibb har eluttag för att ladda eller driva till exempel elverktyg. Foto: Cake

Numer jobbar Fanny Jonsson som designer på Cake. Hon räknar med att en stor del av arbetstiden kommer att ägnas åt Kibb framöver. 

Designkoncept riskerar att urvattnas en del när de ska anpassas för serieproduktion. Hur tror du att det kommer att gå för Kibb på den resan? 

– Det är jättesvårt att säga. Jag hoppas att själen behålls. Det är det viktiga för mig. Men om vi tar större beslut om formförändringar under resans gång så kommer vi att vara transparenta om varför, säger hon.

FAKTA

Fanny Jonsson

Gör: Designer på Cake 

Ålder: 29 år 

Bor: I Stockholm 

Favoritfordon: Porsche Speedster 1956: ”En liten fin rund sak som jag någon gång hoppas kunna köra”. 

Favoritdesigner: Produktdesignern Dieter Rams som gjort alla Brauns äldre grejer.