Krönikor

”H&M satsar på mer transparens – men ger inga svar på mina frågor”

Foto: Henrik Holmberg / TT och Jörgen Appelgren

Den svenska modejätten H&M säger sig nu ge kunderna information så de ska kunna göra mer välgrundade val. Men satsningen faller platt, skriver Ny Tekniks innovationsreporter Ania Obminska.

Publicerad

Nyligen meddelade H&M att de blir först av de stora modekedjorna att erbjuda kunder transparent information om alla sina plagg. ”Låt oss teama upp för en hållbar modeframtid!” förkunnar de i ett pressmeddelande.

Eftersom modeindustrin står för sin beskärda del av miljö- och klimatproblemen blir jag förstås nyfiken. Har vi kommit till en brytpunkt, där jag som konsument nu enkelt ska få veta vilka resurser som har krävts för att tillverka ett plagg, hur det har skett – och av vem? Ska jag som kund äntligen kunna göra verkligt medvetna val inför ett inköp och kunna välja bort sådant jag inte kan stå för? Det enkla svaret är nej.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här