Populärteknik

Hjulångaren kopplade ihop kontinenterna

Grafik: Jonas Askergren
Grafik: Jonas Askergren

Trots kantrade visioner, gjorde skeppet sensationer. Hon tuffade på, och ordnade så: att telegrafen nådde nya nationer.

Publicerad

Fartyget Great Easterns första tid verkade inte särskilt lovande. Varvet där hon byggdes gick i konkurs, men bygget kunde fortsätta tack vare en uppgörelse med fordringsägarna. Sjösättningen försenades eftersom det jättelika bygget inte gick att flytta som tänkt och väl till sjöss dödes fem eldare i en ångexplosion. Kommersiellt blev passagerartrafiken aldrig en framgång.

Ny Tekniks systertidning Teknikhistoria berättade om Great Eastern, som efter att ha sålts för en bråkdel av kostnaden det tog att bygga henna fick en ny uppgift: ”Under två expeditioner 1865 till 1866 lade hon ut den första välfungerande tele­grafkabeln över Atlanten. Att få över ett meddelande mellan den gamla och den nya världen var nu en fråga om minuter”. På så sätt vändes historien från misslyckande till framgång.

Här hittar du alla avsnitt av Hjulkalendern.                        

Hjulkalendern

I Ny Tekniks hjuliga serie lyfter vi varje dag fram till julafton upp något kul på hjul. Har du tips på fordon som borde vara med? Mejla ada.fredelius@nyteknik.se.