Populärteknik
Har Steve Jobs
också blivit girig?
Apples musikbutik Itunes Store höjer nu priserna på de populäraste låtarna. När skivbolagsdirektörerna tidigare krävde det kallades de giriga av Applechefen Steve Jobs.
Skivbolagen har under flera år krävt att priset för låtarna i Apples nätbutik Itunes Store ska kunna varieras. De populäraste låtarna ska vara lite dyrare än standardpriset på 99 cent som gällt i USA-filialen av musikbutiken.
Men det har Applechefen Steve Jobs avfärdat med att skivbolagsdirektörerna bara är giriga.
Frågan är om även Steve Jobs nu blivit girig. För från och med idag 7 april har priset på vissa låtar höjts till 1,29 dollar.
Samtidigt har andra låtar blivit billigare och kostar bara 69 cent medan flertalet låtar har kvar standardpriset på 99 cent.
Även priserna i den svenska filialen av nätbutiken är nu varierande och låtarna kostar 7, 9 respektive 12 kronor.
Prismodellen är precis den som skivbolagen ville ha. För det var inte bara ett högre pris som efterfrågades. Skivbolagen ville även kunna sälja äldre musik till ett lägre pris.
Idag är omkring 40 procent av alla musik som säljs från Itunes Store låtar och album som har några år på nacken, enligt MSNBC. Skivbolagen satsar också mycket resurser på att digitalisera sina gamla plattor och hoppas att ett lägre pris ska öka försäljningen.
Men Steve Jobs kanske ändå kan undvika att bli anklagad för girighet.
För varje låt vars pris höjs från 99 cent till 1,29 dollar ska tio låtar få det lägre priset på 69 cent, enligt MSNBC.