Innovation Här ska forskare få syn på det okända Så fungerar Max IV. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Anna Orring. Källa: Max IV, Mikael Eriksson. Foto: Anders Hansson Strålröret Veritas ska med den intensiva ljusstrålen avslöja det innersta i till exempel solceller och batterier. Conny Såthe arbetar med att få strålröret färdigt för forskning. Det brandgula röret är ett blyskydd runt kollimatorn. Foto: Anders Hansson Strålröret Bio-Max är först ut. Inne i optikhytten skräddarsys röntgenljuset från lagringsringen innan det fortsätter till experimentstationen där prover blir genomlysta. Här jobbar forskaren Jie Nan. Foto: Anders Hansson Det längsta strålröret, Nano-Max, är 100 meter långt, och är avsett för att titta på de minsta strukturerna. Foto: Anders Hansson Tomas Stankevic är forskare vid strålröret Nano-Max. Han testar en ny lösning för att med interferometri få mycket hög upplösning för röntgenmikroskopi i 3d. Foto: Anders Hansson Yngve Cerenius Tutti Johansson Falk Mikael Eriksson GRAFIK. I vår tar Max IV emot sina första externa forskare. Ljusstrålen från den stora ringen i utkanten av Lund är den mest intensiva i världen – i alla fall de närmaste åren. Anna Orring Publicerad 2 maj 2017 kl 08.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ max iv nyheter innovation
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Mjukvaruingenjören Vishnu Mohandas var osäker på hur Google skulle använda hans bilder. Så han startade sin egen tjänst.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd. Räcker det för hålla uppe intresset för laddhybriden?