Här är Sveriges nya bilbyggare

2015-04-29 05:30  

Det började som ett teknikutvecklingsföretag med några hundra anställda. I det tysta har CEVT växt till en komplett biltillverkare med 1 122 anställda och konsulter i Göteborg.

Mats Fägerhag ler. Det har han anledning till. Han är vd för CEVT, ett svenskt bilföretag som du förmodligen aldrig hört talas om.

För två år sedan drog Mats Fägerhag upp planerna för en verksamhet med 150 ingenjörer. I dag är CEVT 1 122 anställda, plus 117 gästingenjörer från Kina som är på väg hit. Lokalerna på Lindholmen är överfulla, och man har redan verksamhet på ytterligare sex adresser i Göteborg. Samt ett kontor i Kina med ytterligare 500 anställda. FoU-budget 2015 är just nu 2,5 miljarder, men väntas växa till minst 2,7 miljarder.

– Det blev lite större än det var tänkt. Vi fick lite mer att göra, säger han.

Mats Fägerhag kan en del om bilar och en del om modularisering. Efter 20 år på Saab Automobile och GM som utvecklingschef värvades han till Volvo 2012. Uppdraget var att hitta samarbetspartner till Volvos produktutveckling. Lösningen fanns på nära håll: Geely, Volvos ägare, sökte också samarbeten.

– Från början var det inte självklart att det skulle bli så här. Vi, liksom Geely, tittade på andra partner. Men vi kom överens och jag fick uppdraget att bygga upp CEVT i Sverige.

CEVT betyder China European Vehicle Technology. Företaget ägs av kinesiska Geely Holding, som också äger Volvo Cars och Geely Automobile. CEVT bildades för att ta fram en gemensam arkitektur för mindre bilar i Volvo och Geely. För Volvos del handlar det om ersättare för 40-serien.

– Vi konstruerar cma-arkitekturen, i princip bottenplattan till de här bilarna. Den är i princip klar nu, krocktestad och provkörd under förklädnad. Sedan gör Volvo en så kallad ”top hat”, alltså skalet och inredningen, till sina bilar. Det som hände var att vi fick uppdraget att konstruera även skalet och inredningen till Geelys bilar.

Det fick företaget att formligen explodera. Geely beställde direkt ett tiotal kompletta bilmodeller från CEVT. Med design och allt. Den första ska vara klar 2016. Dessutom ska CEVT utveckla bland annat en hybriddrivlina för Geely.

– Jag har aldrig upplevt en så aggressiv produktplan som vi har nu. Det har hänt mer här under ett år än det hände under alla mina 20 år på Saab. Vi har vuxit med en sådan hastighet att det är nästan svårt. Vi är inte ett rent FoU-center längre. Vi håller på med produktplanering, inköp, produktionsförberedelser.

Fördelningen av arbetet i Geelybilarna mellan den svenska och den kinesiska delen av CEVT går ungefär mitt i. Den första delen av bilbyggandet kallar Mats Fägerhag för den konceptionella fasen, där man bestämmer hur allt ska se ut och vara, och gör virtuella tester. Det sker i Göteborg. Den andra delen är mer fysisk, där man bygger prototyper och provar i verkligheten. Det ska ske i Kina, där företaget också har sin stora leverantörsbas.

– Vi går direkt från virtuellt arbete till produktion med hårda verktyg. Det innebär att vi hoppar över handbyggda mellansteg och sparar massor med tid och pengar, säger Mats Fägerhag.

CEVT har i dag anställda från 15 länder. Här finns ingenjörer som har jobbat hos alla stora biltillverkare i Europa. Flera kommer från det nya kinesisk-israeliska Qoros, som för några år sedan presenterades som en utmanare i bilbranschen. Många har ett förflutet på Saab.

Mats Fägerhag tror inte att de kinesiska ägarna använder CEVT för att bygga upp sin kompetens för att sedan flytta verksamheten. Han får ofta sådana frågor, och vill gärna svara på dem.

– Jag är övertygad om att CEVT är en satsning på lång sikt. Vi ökar hela tiden vår egen kompetens här medan vi håller på, det är inte bara ett utlärande. Affärer i Kina bygger kontakter och förtroende. Lever man upp till förtroendet får man mera. Vi har levererat, och överlevererat. Volvo och Geely har en bra dialog, och vi är överens om att fienden finns utanför gruppen, inte inom.

– Vår betydelse i Geely är mycket större än vad Volvo och Saab hade i Ford och GM. Jag har dessutom tagit hit mina kompisar, det skulle jag aldrig ha gjort annars. Mycket av koncernens framtid avgörs här.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Så pratar fordonstillverkarna i dag – moduler, arkitektur och standardisering

  • Arkitektur, eller modulsystem, är det nya sättet att konstruera personbilar.
  • Tidigare talade fordonstillverkarna om så kallade plattformar, en grundstruktur som kunde användas till flera olika bilmodeller. Det som nu kallas arkitektur har drivit modultänkandet ett steg till, där man med samma arkitektur kan bygga olika plattformar.
  • Centralt i arkitekturen är standardiserade moduler, mått och gränssnitt.
  • Det hela fungerar som en bygglåda, där man har ett antal bitar som alla passar ihop på vissa ställen. Det blir enkelt att skapa finare eller enklare bilar genom att byta moduler. Somliga bitar kan användas i många bilmodeller.
  • Lastbilstillverkaren Scania har varit föregångare inom modulsystem. Föregångare bland de stora personbilstillverkarna är Volkswagen, som presenterade tre modulsystem för två år sedan. Det mest uppmärksammade är MQB (Modularer Querbaukasten) som omfattar 40 bilmodeller. VW räknar med att bilarna blir 30 procent billigare.
  • Tidigare kämpade Mats Fägerhag som FoU-chef på ett döende Saab med sin Phoenixarkitektur, som var uppbyggd på ett liknande sätt.
  • CMA, Compact Modular Architecture, är Volvos tredje modulsystem. Tidigare har man skapat SPA (Scalable Product Architecture), för de större bilmodellerna i 60-, 70- och 90-serien, och VEA (Volvo Engine Architecture), som är Volvos nya motorfamilj.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt