Digitalisering
Här är Ikeas jättesatsning på smarta hem-prylar
Högtalare, rullgardiner och glödlampor? ”Det är bara början”, säger Ikeas Björn Block.
Ikea ska storsatsa på det smarta hemmet. Faktum är att storsatsningen redan är igång: möbeljätten har de senaste åren lanserat en rad uppkopplade prylar, från glödlampor till högtalare och rullgardiner. Men nu tar företaget steget att starta affärsområdet Ikea Home Smart, som ska sortera under Ikea i Sverige.
– Vi har beslutat att investera ordentligt i Home Smart för att skynda på utvecklingen. Det här är det största affärsområdet vi etablerat sedan vi introducerade Barnens Ikea, säger Peter van der Poel, en chef på Ikea, i ett pressmeddelande.
För vana läsare av Ny Teknik kommer Ikeas satsning förmodligen inte som någon större överraskning. Så här sa till exempel Björn Block, ansvarig för bolagets produktutveckling inom det smarta hemmet, när vi talade med honom för knappt ett år sedan.
– Det här ingen kortsiktig trend utan en förändring av hur livet i hemmet kommer att vara, hur hemmet kommer att fungera. Det finns inget som säger, exempelvis, att inte all belysning skulle kunna vara smart framöver. Det är bara en fråga om hur lång tid det kommer att ta.
Ikea: ”Bara början”
Ikea hälsar att det nya affärsområdet kommer att leda till ett bredare utbud av olika typer av smarta produkter.
– Det här är bara början, säger Björn Block i pressmeddelandet.
Just nu är Ikea aktuella med högtalarna Symfonisk, som bygger på ett samarbete med amerikanska Sonos.