Populärteknik
Google och Epic bråkar om säkerhetsrisk i Fortnite

Google vill tjäna pengar på Fortnite. Epic vill tjäna ännu mer pengar på Fortnite. Men spelarna riskerar att förlora.
Vilket är viktigast: användarens säkerhet eller kommersiella intressen? Det är en fråga som återigen blossat upp i samband med lanseringen av jättesuccén Fortnite på operativsystemet Android.
Spelutvecklaren Epic redovisade i juni att Fortnite har 125 miljoner spelare, på plattformar som pc, Nintendo Switch och Ios. Men när det var dags för Android vägrade den amerikanska utvecklaren att släppa spelet via Googles egen Play-butik. Skälet till det är att Google tar 30 procent av alla intäkter en app genererar. Fortnite är gratis att ladda ned och spela, men drar in stora pengar på köp inuti appen.
Epic beslöt därför att distribuera spelet via egna hemsidan. Den metoden visade sig snabbt sårbar för skadlig programvara, eftersom installationen krävde säkerhetskompromisser som Googles Play-butik inte tillåter. Det skriver bland annat sajten Ars Technica.
Nu har Fortnite-utvecklaren uppdaterat programvaran, men är inte glada över att Google omgående valt att offentliggöra risken för intrång. Epic menar att Google borde ha väntat 90 dagar för att ge fler användaren en chans att hinna installera uppdateringen. De anser också att Google vill hejda användare från att använda programvara som inte lanserats via Play.
"Vi bad Google att vänta med offentliggörandet till dess att uppdateringen hunnit spridas. De vägrade, vilket skapade onödiga risker för Android-användare bara för att de skulle kunna plocka billiga pr-poäng", skriver Epics Tim Sweeney på Twitter.
Men säkerhetsforskaren Steven Murdoch säger till BBC att Epic lät kommersiella intressen styra.
– Epics beslut att kring Googles app-butik visar att när säkerhet står i konflikt kommersiella intressen, så vinner ofta det senare. Men det på bekostnad av folks säkerhet online.
Android-versionen av Fortnite är än så länge exklusivt för Samsung-enheter.