Populärteknik

GM och Segway bygger balanserande elmoppe

Premiär i New York

General Motors och Segway har visat ett experimentfordon för stadstrafik. Det balanserar på två parallella hjul, drivs förstås med el, och ska bli ett billigt stadsfordon.

Publicerad

Segways välkända gyrostabiliserade elmoped Segway Personal Transporter väckte stor uppmärksamhet när den kom. Den balanserar på två parallella hjul, utan att tippa. Samma modell används för det nya prototypfordonet företaget konstruerat tillsammans med GM. Nu har den dock fått en krockbur, högre hastighet och längre räckvidd.

P.U.M.A. – ”Personal Urban Mobility and Accessibility Project” – fyller antagligen samma utrymme som mopeden eller vespan, men i mer högteknologisk form. Den ska utrustas med sensorer för att undvika krockar med andra fordon, och för att fickparkera automatiskt. Toppfarten blir omkring 50 km/h, räckvidden 56 kilometer på en laddning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här