Populärteknik

GM och Segway bygger balanserande elmoppe

Premiär i New York

General Motors och Segway har visat ett experimentfordon för stadstrafik. Det balanserar på två parallella hjul, drivs förstås med el, och ska bli ett billigt stadsfordon.

Publicerad

Segways välkända gyrostabiliserade elmoped Segway Personal Transporter väckte stor uppmärksamhet när den kom. Den balanserar på två parallella hjul, utan att tippa. Samma modell används för det nya prototypfordonet företaget konstruerat tillsammans med GM. Nu har den dock fått en krockbur, högre hastighet och längre räckvidd.

P.U.M.A. – ”Personal Urban Mobility and Accessibility Project” – fyller antagligen samma utrymme som mopeden eller vespan, men i mer högteknologisk form. Den ska utrustas med sensorer för att undvika krockar med andra fordon, och för att fickparkera automatiskt. Toppfarten blir omkring 50 km/h, räckvidden 56 kilometer på en laddning.

Eftersom det bara rör sig om en prototyp är det oklart om den någonsin kommer att nå tillverkningsstadiet, men företagen tror att totalkostnaden hamnar på en fjärdedel av en personbil. Den blir alltså betydligt dyrare än en elmoped eller andra alternativ, men enligt General Motors både säkrare och renare.

P.U.M.A. visas den kommande veckan på New York Auto Show.