Digitalisering
Fortnite har 125 miljoner spelare

Det lär inte stanna vid 125 miljoner spelare. Fortnite har precis släppts till Nintendo Switch och en Androidversion är på gång.
Spelsensationen Fortnite har nu 125 miljoner registrerade spelare. Det meddelar utvecklaren Epic Games. Och med tanke på att en version till Nintendo Switch släpptes under spelmässan E3 i Los Angeles lär antalet spelare inte direkt bli färre den närmaste tiden.
Fortnite är gratis, men användaren kan välja att köpa extra innehåll i spelet. Utöver Switch finns det till pc, Playstation 4, Xbox One och Ios. En Android-version anländer senare i år.
Fortnite konsumeras så flitigt att vissa elever inte kan slita sig från spelet ens från lektionerna. Utöver att klasar med kändisar blivit ambassadörer för spelet, och utöver att videoinspelningar av Fortnite ses av miljontals människor på streamingkanalen Twitch, så är det själva spelkonceptet som ligger bakom dess popularitet.
Så fungerar Fortnite
Det är förbluffande enkelt: 100 spelare gör upp på en och samma avgränsade bana (som blir mindre och mindre ju längre tiden går, för att öka spänningen). Den sista som är kvar med det digitala livet i behåll har vunnit. Genren har fått namnet Battle Royale efter en japansk roman i vilken skolelever ställs mot varandra på en öde ö.
Epic Games, studion bakom Fortnite, var inte först med det här. Faktum är att Fortnite utannonserades redan 2011 och var, fram till ifjol, något som de allra flesta glömt bort. Först när de kopierat Battle Royale-konceptet från fjolårets stora sensation, Playerunknown's Battlegrounds – eller PUBG som alla kallar det – fick folk upp ögonen för Fortnite.
Det här årets utgåvor av Battlefield och Call of Duty kommer båda att innehålla Battle Royale-lägen.