Populärteknik

Första sjötesten av elkatapulten

Här skjuts en vagn iväg med en magnetkatapult på ett hangarfartyg. Foto: U.S. Navy
Här skjuts en vagn iväg med en magnetkatapult på ett hangarfartyg. Foto: U.S. Navy

En eldriven katapult som ska starta flygplan från hangarfartyg har nu testats på ett fartyg.

Publicerad

De ångdrivna katapulterna på amerikanska hangarfartyg ska ersättas med linjära induktionsmotorer som ger planen kraft för att lyfta.

De har tidigare testats i landbaserade installationer där flera av USA:s stridsplan startats med det nya systemet som heter Electromagnetic Aircraft Launch System, EMALS.

Nu har tekniken för första gången även testats till sjöss på hangarfartyget Gerald R. Ford (CVN 78), skriver U.S. Navy i en kommentar till en video på Youtube.

Den visar hur en 3,5 ton tung hjulförsedd vagn skjuts iväg från fartyget och sedan plumsar ner i James River där den hämtades upp för vidare tester.

Jämfört med ångkatapulter ger EMALS en mer kontrollerad och jämn start. Tekniken gör det även enklare att variera kraften i katapulten vilket gör att fler typer av flygfarkoster inklusive små lätta drönare kan startas från hangarfartyg.