Premium

Fördomsfria rekryteringsroboten Tengai har blivit digital

När den tredje versionen av rekryteringsroboten kommer i vår har den fysiska roboten försvunnit när utvecklarna i stället satsar på en helt digital ai-samtalspartner.

Publicerad

Det började som en tanke om den fördomsfria rekryteringen. Med smart teknik skulle de mänskliga fördomarna plockas bort från rekryteringsprocessen samtidigt som den smarta tekniken skulle kunna läsa av personliga egenskaper och mänskliga beteenden.

2019 ”träffade” Ny Tekniks reporter Tengai för att testa hur det är att bli intervjuad av en rekryteringsrobot.

I vår kommer den tredje versionen av Tengai, och det som tidigare kallades för en rekryteringsrobot kommer nu i en annan form.

Tekniken bakom Tengai har sin grund i företaget Furhat robotics, som startade ur forskning vid KTH.

Enligt Elin Mårtenzon, som tidigare var innovationschef på rekryteringsbolaget TNG som startade utvecklingen av Tengai tillsammans med Furhat men i dag är vd på det självständiga bolaget Tengai AB har utvecklingen kommit en bra bit på vägen sedan den första versionen.

– Mycket har hänt och den tydligaste skillnaden nu när den tredje versionen kommer är att det blivit en prenumerationslösning som inte längre är en fysisk produkt, säger hon.

Avatar som andas metaverse

Förutom att den fysiska delen – ett talande och människoliknande robotansikte – är borta så märks den allmänna teknikutvecklingen i den nya versionen. Området röstteknik, som exempelvis Apples Siri och Google Home, har utvecklats avsevärt de senaste åren. Inte minst har det svenska språket fått en bättre träffsäkerhet, menar Elin Mårtenzon.

– Ovanpå det så utvecklas vår teknik. Ju fler samtal med kandidater vi har desto bättre blir vår teknik och vi kan bygga tydligare regler i vår tekniska struktur för hur saker ska hanteras.

Hon menar att den avatar som nu är ansiktet utåt för den nya digitala appen ligger i framkant för den typen av teknik.

– Den andas metaverse all over. Yngre kandidater blir mer och mer vana vid den typen av interaktion och här handlar det dessutom om en tvåvägsinteraktion fast i det digitala.

Tengais vd Elin Mårtenzon. Foto: Tengai

Att produkten är digital gör att den är lättare att distribuera och att kandidaterna kan göra sina intervjuer varsomhelst och när de vill bara genom att klicka på en länk. Tengai kan vara till stor nytta för företag som hanterar tusentals ansökningar till sina tjänster, menar Mårtenzon.

– De där 99 procenten som man inte går vidare med får ett bättre bemötande och alla den data som deras intervjuer genererar kan hanteras på ett annat sätt.

En digital produkt gör också att kundförtagen kan anpassa produkten efter sina egna behov, menar Elin Mårtenzon.

Vad har Tengai förlorat på att ha blivit helt digital?

– Inget alls. Jag ser bara uppsidor med det som har att göra med hur rekryteringsmarknaden ser ut. Det handlar om stora transaktioner av data och ju mer skalbarhet desto bättre.

Kan den läsa av sinnesstämning som röstläge och ansiktsuttryck fortfarande?

– Nej, men vi tror inte att sättet man rör sig på eller hur man ser ut har någon påverkan på ens förmåga att utföra ett arbete.

Men spelar inte sociala förmågor och personkemi kan spela roll på en arbetsplats?

– Jag skulle vilja utmana den frågan, för även när man pratar sociala förmågor så måste man göra det mätbart vid en rekrytering och då måste man ställa sig frågan hur man mäter sociala förmågor. Team-orientering är en mätbar effekt, men sociala förmågor är diffust och tenderar att landa i att den som rekryterar börjar gå på magkänsla, säger Elin Mårtenzon.

Utmanar amerikanska chattbotar

En annan viktig fråga är hur många företag som ser uppsidan med en fördomsfri och enligt Elin Mårtenzon evidensbaserad digital rekrytering? Enligt Elin Mårtenzon står i dagsläget offentliga verksamheter för 60 procent av Tengais kundunderlag – verksamheter som har krav på sig att redovisa sina rekryteringsprocesser. Enligt Elin Mårtenzon tvingar detta dem att ”ligga i framkant”.

Ännu så länge finns Tengai bara på svenska och engelska. Men digitaliseringen av produkten gör enligt Mårtenzon att Tengai kan ta sig ut på den globala marknaden. I USA finns det gott om konkurrenter men de är enligt Mårtenzon främst bra på ”konversationer i skriftligt format”.

– Det finns flera chattbotar på marknaden men det är svårt att skapa den här upplevelsen av en tredimensionell miljö. Och det skulle jag säga att vi är helt ensamma om, säger hon.