Övriga nyheter

Förbifart Stockholm: Frysningen kostar minst fyra månader

Ny sträckning för Förbifart Stockholm.
Johan Brantmark.
På norra Lovön ska en skogsväg breddas och förstärkas inför bygget av Förbifart Stockholm. I måndags rullade arbetet i gång efter att ha varit fryst sedan oktober. Från vänster Göran Häll, Roland Ekenberg och Rickard Andersson. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren

Byggstart, frysning och tidigarelagd återstart. Buden kring miljardprojektet Förbifart Stockholm har varit många. Den här veckan drar arbetet i gång igen, men det kommer att dröja innan det är full fart på bygget.

Publicerad

Snön yr över fälten på norra Lovön, utanför Stockholm, medan en grävmaskin tar upp en skopa jord. Här gör jättebygget Förbifart Stockholm omstart – i blygsam skala.

Motorvägsprojektet Förbifart Stockholm stoppades tillfälligt i oktober, när den nya regeringen ville förhandla om en omfördelning av resurser från trängselskatten till kollektivtrafik. Då var budet att byggarbetet skulle frysas fram till den 1 maj.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här