Premium

Flygsäkerhetsexpert om kraschen: ”Regelverket kräver för lite”

Flygplanet som kraschade i Örebro hade 55 år på nacken, men gamla flygplan är sällan problem om planen servas ordentligt. Däremot borde regelverket kraftigt förändras. Det säger en flygsäkerhetsexpert till Ny Teknik.

Publicerad

Det var en DHC-2 MK III Turbo Beaver från flygplanstillverkaren De Havilland som kraschade i Örebro. Ett perfekt plan för fallskärmshoppare – men modellen har råkat ut för många krascher genom åren.

Totalt har 717 personer omkommit i 342 olyckor med flygplanstypen, enligt siffror från organisationen Bureau of Aircraft Accidents, B3A. Statistiken garanterar inte att alla olyckor finns registrerade, men ger ändå en fingervisning om antalet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här