Digitalisering

Flygledare som ska hålla koll på flera flygplatser samtidigt – var går gränsen?

Kameror för ögonavläsning ska följa hur flygledare använder skärmar och digitala hjälpmedel vid fjärrledning av flygplatser. Från vänster: Jimmy Johansson, Jonas Lundberg och Carl Westin. Foto: Jörgen Appelgren

Både för flyg och sjöfart pågår en utveckling mot att ha trafikledning på distans. Den nya tekniken förändrar vardagen för flygledare och lotsar. Men var går gränsen för hur mycket det går att ha koll på?

Publicerad Senast uppdaterad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här