Säkerhet

Flygchefen: Några riktigt jobbiga minuter

Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten
Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten
Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Jörgen Ragnarson/TT
Foto: Jörgen Ragnarson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT

Varningslarmet från Jas Gripenplanet följdes av ett haverilarm och piloten hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade i skogen utanför Ronneby. Vattenbombning behövdes för att släcka branden på haveriplatsen.

Publicerad

– Min flygsäkerhetsofficer kom inspringande på mitt kontor och sade att jag får släppa allt och komma nu, och i samband med det gick haverilarmet, säger Adam Nelson, flygchef vid F17, till TT.

Minuterna innan kom pilotens varningslarm. Och flottiljchefen Lars Bergström beskriver det som en mardrömssituation när haverilarmet sedan gick – samtidigt som det finns väl inövade rutiner på flottiljen vid en sådan situation.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här