Övriga nyheter Fler människor för bättre kvalitet i karossfabriken Här föds en XC90. Robotarna i karossfabriken bygger ihop skelettet. Sedan kläs bilen på bit för bit. Foto: Sören Håkanlind Patrik Sjöström och Hugues Delegrange drar upp riktlinjerna. ”Operatörerna ska känna att det är deras fabrik.” Foto: Sören Håkanlind Jennifer Kochan, operatör, bygger vänstersidorna på XC90, bakre hjulhus. I år tre år på Volvo. Foto: Sören Håkanlind Robotarnas dans. Kablaget är en utsatt del på en svetsrobot. Volvo har byggt in delar av kablaget för att undvika nötning. Foto: Sören Håkanlind Plötsligt stannar allting och tekniker med handdatorer börjar felsöka. Karossfabriken är fortfarande under inkörning. Foto: Sören Håkanlind Gränssnittet vid en arbetsstation ska vara visuellt och så enkelt som möjligt. Foto: Sören Håkanlind Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Receptet är fler punktsvetsar på bilen och fler människor i fabriken. Eddie Pröckl Publicerad 3 mar 2015 kl 09.37 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ övriga nyheter volvo nyheter
ELBILAR Här är Toyotas nya elbil – ska konkurrera med Volvo EX30 En kompakt eldriven suv – det blir elbil nummer två från Toyota – Urban Cruiser. Till våren kommer bilen och ska försöka armbågas i ett av de tuffaste segmentet som finns just nu.
FORDON Enorma maskiner från gamla Saabfabriken auktioneras ut Den riktigt inbitna Saabnostalgikern har nu möjlighet att lägga vantarna på maskiner som använts för att bygga de historiska bilarna. Enorma hydrauliska pressar från fabriken i Trollhättan hör till de objekt som nu lagts ut till försäljning.