Övriga nyheter

EU-dom ställer nya krav på flygbolag.

Ett flygplan lyfter från Kastrups flygplats, där en drönare var nära att ställa till en olycka för en vecka sedan. (Bilden har inget sammanhang med tillbudet som beskrivs i artikeln) Foto: TT

Oförutsedda tekniska problem håller inte som förklaring när ett flygbolag vill slippa undan kompensation till flygpassagerarna.

Det slår EU:s domstol fast i ett fall som rör en holländsk passagerare som blev 29 timmar försenad på en KLM-flygning mellan Equador och Amsterdam.

Bara om det tekniska problemet är förorsakat av dolda fabrikationsfel eller om flygsäkerheten påverkas av sabotage eller terrorism, omständigheter som inte kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits, kan flygbolaget låta bli att kompensera passagerare som drabbas av förseningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här