Opinion

”Elfordon kan laddas på natten och ge bättre balans i elnätet”

Foto: IBL

REPLIK. Det dyker upp många frågor bland läsarkommentarerna till debattartikeln ”Hög fart avgörande för lyckad omställning”. Läs debattörernas svar och förtydliganden.

Det går att nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, men det är bråttom och hur arbetet utformas är avgörande för hur lyckosam omställningen blir för den svenska ekonomin. Dessa övergripande slutsatser från 20-Fifty-projektet har landat väl, men utifrån de många kommentarer vår debattartikel fick i Ny Teknik står det klart att det finns ett antal frågeställningar där samtalet behöver fortsätta och fördjupas.

Ingen slutgiltig lösning. Flera läsare har kritiserat att det endast tycks finnas en lösning i taget; ”...först var etanolbränsle bra. Sedan kom dieseln som lösningen. Varför ska vi tro att Ann-Charlotte Mellquist, Mats Williander, Mattias Goldmann och Svante Axelsson har rätt nu?” Vi delar denna inställning; det är fel att politiskt eller utifrån ett forskningsprojekt argumentera för exakt vilken väg avseende bränsle och drivlinor, som vi ska välja. Tvärtom ser vi att det behövs både el och biodrivmedel för att nå de uppsatta målen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här