Digitalisering
Efter Netflix-raset – miljoner kunder väntas vara tillbaka

Bolagen slåss hårt om konsumenternas tid och pengar på streamingmarknaden. I början av förra året redovisade den amerikanska jätten Netflix ett rekordtapp i betalande abonnenter. Nu väntas 4,5 miljoner kunder ha hittat tillbaka.
Under första och andra kvartalet förra året tappade den amerikanska streamingjätten Netflix kunder på totalen, för första gången sedan 2011.
Efter en stark vändning under kvartal tre väntar sig nu analytikerna att 4,5 miljoner betalande abonnenter ska ha hittat tillbaka till streamingtjänsten, när fjärde kvartalsrapporten presenteras på torsdagen.
Konkurrensen på streamingmarkanden har hårdnat, enligt Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.
Marknaden mognar
Kundflykten under första halvan av 2022 förklarades av Netflix som en effekt av att den tillfälliga uppgången under pandemin avtagit, och att bolaget dragit sig ut ur Ryssland till följd av landets invasionskrig i Ukraina.
Netflix meddelade också att problemet med lösenordsdelande kunder skulle mötas med hårdare tag.
Streamingmarknaden är i dag i stora delar av västvärlden allt närmare mognad, säger Marie Nilsson, allt fler aktörer slåss om kundernas tid och pengar.
– Då är det inte konstigt att den som är marknadsledande också får dela med sig av sina andelar, det är helt naturligt på en mognande marknad, och det är det vi har sett, säger hon.
Att de stora bolagen, som Netflix, nu kommer att få dela marknaden med fler mindre aktörer är en utveckling som sannolikt kommer att fortsätta framöver, enligt Nilsson.
Hybridabonnemang
För tredje kvartalet rapporterade Netflix att antalet betalande kunder hade ökat med 2,4 miljoner, vilket var över förväntan.
Och inför fjärde kvartalet, som redovisas på torsdagskvällen svensk tid, är analytikernas samlade förväntning enligt Bloombergs sammanställning att de betalande Netflix-abonnenterna har ökat med ytterligare 4,5 miljoner.
Men vad som är en betalande abonnent är i det här sammanhanget inte helt självklart, säger Marie Nilsson.
– Det är en mängd parametrar som spelar in.
I takt med att konkurrensen på marknaden har hårdnat behöver bolagen också nå de kunder som inte är villiga att betala fullt pris för en streamingtjänst.
Fler bolag erbjuder i dag en typ av hybridabonnemang, där man betalar lite mindre i utbyte mot reklam på strömningstjänsten. Det här har inte lanserats hos Netflix i Sverige än.
Hur stora aktörer kommer att förhålla sig till och påverkas av detta blir intressant att följa framöver, enligt Marie Nilsson.
– Det ska bli jätteintressant att se hur pass mycket det påverkar, säger hon.