Digitalisering
Disney stoppar kontroversiellt inslag i svenska Star Wars-spelet
Idag släpps det tidigare hett efterlängtade Star Wars Battlefront II. Men lanseringen har blivit en mardröm för svenska studion Dice.
Star Wars Battlefront II – utvecklat av svenska studion Dice – kostar omkring 600 kronor. Men den amerikanska utgivaren Electronic Arts (EA) tycker inte att det är tillräckligt. Därför har de placerat flera av spelets mest åtråvärda föremål och karaktärer bakom lås och bom. För att de ska bli tillgängliga kan användaren tvingas spela i tusentals timmar – eller betala ytterligare avgifter.
Rolling Stone skriver att en Star Wars-fansajt uppskattat att det skulle ta 4528 timmar att låsa upp allt material. Ett heltidsarbete där arbetsdagen är åtta timmar motsvarar ungefär 1800 timmar på ett år. Så Electronic Arts har erbjudit en genväg: att låsa upp föremålen och figurerna genom att betala extra för dem. Vill man köpa till allt kan det kosta flera tusen dollar. Den som väljer att betala kan dessutom få spelmässiga fördelar gentemot andra spelare, något som branschen kallar pay-to-win.
Den här betalmodellen är vanlig på mobilspelsmarknaden. Att den nu börjar dyka upp på marknaden för hemkonsolspel som säljs till fullpris är kontroversiellt. Men samtidigt som utgivarna mötts av kritik för metoden visar intäkterna att den fungerar, åtminstone på kort sikt. En annan stor utgivare, Ubisoft, tjänar just nu mer pengar på så kallade mikrotransaktioner (där spelare kan köpa digitala föremål i spelen) än på själva försäljningen av digitalt nedladdade spel.
Frågan är bara vilka konsekvenser lanseringen av Star Wars Battlefront II kommer att få framöver. Samtalet på forum, på recensionssajter och på sociala medier har helt dominerats av mikrotransaktionerna, inte av själva spelets underhållningsvärde.
På forumet Reddit frågade sig en spelare varför hen betalat ”80 dollar bara för att upptäcka att Darth Vader är inlåst”. Electronic Arts svarade att ”tanken är att ge spelarna en känsla av stolthet och av att ha åstadkommit något när den låser upp olika hjältar”. Det blev inte bättre av att en EA-medarbetare kallade protesterande fans ”armstödsutvecklare”: kommentaren blev snart den mest nedröstade i Reddits historia. Medarbetaren har i sin tur senare mottagit dödshot.
Det är The Walt Disney Company som äger rättigheterna till Stjärnornas Krig-franchisen. Efter samtal igår mellan Disney-chefen Bob Iger och Andrew Wilson, vd för Electronic Arts, kom så en helomvändning: det ska – tillfälligt åtminstone – inte vara möjligt att köpa något i spelet för verkliga pengar. Det rapporterar sajten Venturebeat som också återger ett citat från Dice-chefen Oskar Gabrielson.
– Vi hör er, klart och tydligt, och därför stänger vi av alla köp inuti spelet. Vi kommer nu att tillbringa mer tid åt att lyssna, justera och balansera... möjligheten att köpa saker kommer att återvända vid ett senare tillfälle, efter att vi gjort förändringar i spelet.