Premium

De ska skapa en fossilfri motorcykel: "Otroligt optimistisk"

Bolaget Cake ska tillverka världens första fossilfria elmotorcykel i Sverige, och tar hjälp av Vattenfall. Men att få ner utsläppen i hela värdekedjan, utan att köpautsläppsrätter för att vässa siffrorna, är en enorm utmaning.

Publicerad

Deras svenska elmotorcyklar för stad och terräng tillverkas med en ambition att ha en hållbar produktion. Cakes grundare och vd Stefan Ytterborn konstaterar att många företag felaktigt saluför sin produkt som grön enbart utifrån att den drivs på el, men samtidigt ser han att trenden i motorbranschen går åt rätt håll.

– Det kommer att hända en jäkla massa grejer i positiv bemärkelse, men om någon frågar mig i dag säger jag att det är ungefär lika dåligt att köra på el som att använda en transport med förbränningsmotor. Jag är dock otroligt optimistisk om man ser till perspektivet tio år, för det sker så oändligt mycket inom den här sektorn, där man tar de här frågorna på allvar och inte håller på och larvar sig med marknadsföringsskynken om att saker och ting är rena och hållbara, säger Stefan Ytterborn till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här