Datorprogram ger snabbare takräcken

2015-11-11 09:52  

Nya takräcken når marknaden snabbare än tidigare. Det är resultatet av Thules automatiserade utvecklingsarbete.

När en ny bilmodell kommer ut på marknaden gäller det att blixtsnabbt ta fram ett takräcke som passar till. Det gör småländska Thule genom ett standardräcke som förses med fästanordningar som är unika för varje bilmodell. Ungefär 30 sådana fästanordningar utvecklas för klämräcken varje år.

Varje fästanordning består av fyra plåtbleck och fyra gummifotplattor som kan utformas på olika sätt. När en ny fästanordning ska konstrueras var ingenjörerna tidigare tvungna att söka igenom pärmar efter ritningar för att se om det fanns gamla versioner som kunde passa.

– Men när mängden bleck blev för stor blev det för komplext. Då var det lättare att rita nytt än att kopiera gammalt och det ledde till att vi utvecklade kopior, berättar Karl-Johan Magnusson, chef för produktutveckling på Thulekoncernen.

Företaget tog kontakt med högskolan i Jönköping för att få hjälp att systematisera utvecklingsarbetet. Forskaren Joel Johansson har sedan dess tillbringat många timmar på fabriken i Hillerstorp i Småland.

Han har utvecklat en ny programvara, Tracks, som söker igenom de gamla ritningarna av bleck och fotplattor. Datorn föreslår sedan de komponenter som passar bäst och anger hur stor procentuell passning som uppnås.

– Utifrån det kan ingenjörerna ta med sig de föreslagna blecken och fotplattorna och provmontera för att se om datorn har rätt, säger Karl-Johan Magnusson.

Om inga lämpliga komponenter hittas bland de gamla ritningarna kan programvaran också rita nya delar. Den funktionen används ännu inte i Thulefabriken, men ambitionen är att nå dit.

Programvaran används i hela Thulekoncernen världen över. Ledtiden för att utveckla en ny fästanordning bedöms ha kapats med ungefär 10 procent, vilket innebär att ett takräcke till en ny bilmodell kan komma ut snabbare på marknaden än tidigare.

– Snabbhet är en viktig parameter. Om bilarna är ute på marknaden innan vi har den tekniska lösningen ute hinner det bli ett uppdämt behov av takräcken. Har vi en lösning ute snabbt tar vi en stor del av den initiala volymen, säger Karl-Johan Magnusson.

Fabriken har också kunnat halvera budgeten för att ta fram verktyg för tillverkning av nya plåtbleck.

Många av företagets ingenjörer var dock inledningsvis skeptiska till effektiviseringsarbetet. Joel Johansson fick också enstaka kommentarer om att robotar skulle ta över konstruktörernas arbete.

– Men när vi väl fick till stånd blecksökningen i cad-programmet, och man kunde se ett visuellt resultat av sina sökningar, då började det användas väldigt mycket, berättar han.

I stället för att ingenjören manuellt måste gå igenom fem pärmar skannar datorn av ritningsarkivet på tre millisekunder och presenterar sökresultatet i form av flera skisser samtidigt.

En svårighet i effektiviseringsarbetet var att utforma en sökfunktion för fotplattorna av gummi. Det är nämligen inte självklart hur gummifoten ska se ut för att passa bäst på biltaket.

Joel Johansson löste det hela genom att bygga programvaran så att den söker på funktion i stället för geometri. Den placerar ut de plattor den hittar i arkivet på biltaket i cad-programmet och mäter sex olika parametrar, till exempel storlek på mellanrummet mellan plattan och taket, för att avgöra vilken platta som passar bäst.

– Den typen av sökningar är unik. Det finns inget sådant system på marknaden, säger han.

Enligt Fredrik Elgh, professor i produktutveckling vid högskolan i Jönköping, skulle många företag tjäna på att automatisera sitt utvecklingsarbete så systematiskt som Thule har gjort.

– De flesta företag automatiserar ad hoc. Någon konstruktör har ett Excel-ark och ändrar lite i indata och räknar ut egenskaper. Här finns förbättringspotential i svensk industri, det är ­allas bedömning. Dels för att få ut ökad prestanda ur produkterna och minska miljöbelastningen, samt att effektivisera och få ner ledtiderna, säger han.

Thule fortsätter att samarbeta med Jönköpingsforskarna i två andra projekt, som handlar dels om hur Tracks-programmet ska underhållas på bästa sätt, dels om hur automatiserad krocksimulering kan utföras.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om automation!

Thule Group

  • Thule Group tillverkar bland annat takräcken, takboxar, väskor och barnvagnar som säljs på 139 marknader. Koncernen har cirka 2 000 anställda och omsätter nära 5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö.
  • Thule Sweden, som bedriver tillverkningen i Hillerstorp, har drygt 250 anställda och omsätter ungefär två miljarder kronor. Vid fabriken i Hillerstorp tillverkas takräcken och skidhållare. Plåtartiklar som ingår i de flesta av Thulekoncernens produkter pressas även där.

Linda Nohrstedt

Mer om: Takräcken

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer