Övriga nyheter

Datorprogram ger snabbare takräcken

I Thules fabrik i Hillerstorp tillverkas och monteras takräcken till bilar. Här pågår automatisk montering av den inre stålstrukturen.
Fredrik Elgh
Karl-Johan Magnusson
Joel Johansson
I Thules fabrik i Hillerstorp tillverkas och monteras takräcken till bilar. Här pågår automatisk montering av den inre stålstrukturen.
Här syns ett av blecken som används för att klämma fast räcket i biltaket. Foto: Thule
Så här kan de bleck och fotplattor se ut som bildar fästanordningar för Thules klämräcken. Blecket är längst fram i bilden och fotplattan längst bak. Foto: Thule
För varje ny bilmodell som kommer ut måste Thule vara snabbt med ett takräcke som passar till. Då har ett effektivare utvecklingsarbete varit viktigt. Foto: Thule
Produktionen är sedan tidigare automatiserad, nu är även utvecklingsarbetet det. Foto: Thule

Nya takräcken når marknaden snabbare än tidigare. Det är resultatet av Thules automatiserade utvecklingsarbete.

Publicerad

När en ny bilmodell kommer ut på marknaden gäller det att blixtsnabbt ta fram ett takräcke som passar till. Det gör småländska Thule genom ett standardräcke som förses med fästanordningar som är unika för varje bilmodell. Ungefär 30 sådana fästanordningar utvecklas för klämräcken varje år.

Varje fästanordning består av fyra plåtbleck och fyra gummifotplattor som kan utformas på olika sätt. När en ny fästanordning ska konstrueras var ingenjörerna tidigare tvungna att söka igenom pärmar efter ritningar för att se om det fanns gamla versioner som kunde passa.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här