Premium

Bygg- och elbranschen: Nätet klarar inte krav på laddpunkter

Nästa år måste alla nybyggen i England installera laddpunkter för elbilar. Branschorganisationerna Byggföretagen och Energiföretagen konstaterar att Sveriges elsituation inte är stabil nog för att möta samma krav.

Publicerad

I ett pressmeddelande från 10 Downing Street meddelar Boris Johnson att Storbritannien blir först med kravet att laddpunkter för elbilar måste installeras vid nybyggnation.

Från och med 2022 gäller detta för nya bostäder, kontor såväl som stormarknader, samt även vid större renoveringar. Den brittiska regeringen räknar med att upp till 45 000 extra laddplatser ska tillkomma varje år. 

Skulle det då vara möjligt att införa samma regelverk för Sverige? Enligt branschorganisationen Byggföretagen är svaret nej. 

– Sverige har i dag inte en tillräckligt stabil elförsörjning, varken till produktion eller kapacitet. För Byggföretagens del är det en viktigare fråga, säger Anna Broman som är bostadspolitisk expert på Byggföretagen, i en skriftlig kommentar till Ny Teknik.

Infrastrukturen inte dimensionerad för detta

Hon anser att kapaciteten i elnäten behöver säkerställas innan mer långtgående krav införs. Byggföretagens slutsats får medhåll av Matz Tapper, som är ansvarig för elnätsteknik på organisationen Energiföretagen.

– Man kan inte få igenom ladduttag överallt på ett bräde imorgon, utan det blir ju en fördröjning eftersom elnätsföretagen måste förstärka elnätet. Men det kan dröja upp till år om man ska genomföra det. Du har ju ledtider med alla projekt, särskilt om du ska in och gräva upp gatorna – det gör du ju inte i en handvändning, säger Matz Tapper till Ny Teknik.

Han konstaterar att så som ellagen är skriven har elnätsföretagen en så kallad anslutningsplikt, vilket innebär att de måste ansluta det som kunderna önskar.

– Men sedan sitter vi fast i en infrastruktur som inte är dimensionerad för detta, säger han.

”Då räcker inte ledningarna i gatorna till”

Matz Tapper berättar att vid en riktig köldknäpp för ett tiotal år sedan uppstod problem i områden som byggdes med oljeeldade villor, men där alla sedan har bytt till värmepump. Det innebär att alla har en elpatron som ska gå in när det är riktigt kallt.

När man bygger nya områden så dimensionerar man ledningarna för att undvika detta, men det betyder inte att de kan hantera en elbil på varje uppfart.

– Man har kalkylerat med att alla kunder inte ska dra sina säg 25 ampere samtidigt, för att inte behöva gräva ner onödigt mycket koppar och aluminium i gatan. Men om alla kunder då har ett fordonsladdningsuttag så blir sannolikheten ännu större för att alla ska dra full effekt samtidigt – och då räcker ju inte ledningarna i gatan till, säger Matz Tapper.

Nu är varannan nyregistrerad bil i Sverige laddbar, och Tapper tror att det säkerligen kommer att uppstå så kallade tröskeleffekter, där nätet inte längre klarar konsumenternas efterfrågan. Men att jobba ikapp successivt gör elnätsföretagen först när de får förfrågningar om detta. För enligt Matz Tapper rör man inte ett nät som inte har nått sin tekniska livslängd utan incitament.