Norwegianpiloten Ole Christian Melhus ställer in vid vilken höjd vingklaffarna ska tas in med hjälp av den elektroniska pilotväskans beräkningar. Allt papper är inte utfasat än: till höger registrerar andrepilot Tobias Runol motor- och hastighetsinställningar. Foto: Jörgen Appelgren
Kartorna över flygplatser uppdateras varje vecka. Här ser man var start- och landningsbanorna finns. Och hur man hittar tilll gaten. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Rätt lastat. Grafiken visar att planets tyngdpunkt ligger inom godkända gränser. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Ole Christian Melhus och Tobias Runol har fått upp planet i luften. Nu är de på väg mot Gardemoen. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Kan tvingas banta. I framtiden kan pilotväskorna komma att bli slimmade. Foto: Jörgen Appelgren
Stig på. Ole Christian Melhus visar in i passargerardelen av planet. Foto: Jörgen Appelgren
De flesta trafikpiloter har fortfarande kilovis med papper i cockpit. En orsak är att elektroniska pilotväskor måste certifieras för att få installeras i planen.