Övriga nyheter

Boeing trimmar produktionen

Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl.
Jim Haas, marknadsdirektör, Boeing Foto: Eddie Pröckl
Bandet består av en rad ihopkopplade dragplattformar som släpas framåt 5 cm/min. Stegar och ställningar byggs på plattformen. Foto: Eddie Pröckl
737-skroven kommer på järnväg från Kansas. De har rest 300 mil tvärs över USA. Före 1983 byggdes även skroven i Renton, men när man skulle öka produktionstakten fick det momentet inte plats längre. Foto: Eddie Pröckl
Denna 737:a är just nerlyft på sin dragplattform från en av de första tre monteringsstationerna. Vingarna håller på att sättas på plats, samtidigt som monteringen inuti skrovet fortsätter. I nästa moment kopplas den på det löpande bandet. Foto: Eddie Pröckl
Hjulhuset på en splitter ny 737:a innehåller ett stort antal av planets 637 000 komponenter. Pneumatik, mekanik, hydraulik och elektronik om vartannat. Landningsstället är den näst dyraste komponenten på ett flygplan. Foto: Eddie Pröckl
Ny motor, tajtare motorfäste på vingen och den nya kluvna vingspetsen gör nya 737 Max bränslesnålare än sina föregångare. Foto: Eddie Pröckl

Ingenjörerna i den 45 år gamla 737-fabriken i Renton har trimmat sina flöden, inspirerade av kirurger och bilbyggare. Ny Teknik har besökt en av världens modernaste flygplansproduktioner.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här