Övriga nyheter Boeing trimmar produktionen Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl. Jim Haas, marknadsdirektör, Boeing Foto: Eddie Pröckl Bandet består av en rad ihopkopplade dragplattformar som släpas framåt 5 cm/min. Stegar och ställningar byggs på plattformen. Foto: Eddie Pröckl 737-skroven kommer på järnväg från Kansas. De har rest 300 mil tvärs över USA. Före 1983 byggdes även skroven i Renton, men när man skulle öka produktionstakten fick det momentet inte plats längre. Foto: Eddie Pröckl Denna 737:a är just nerlyft på sin dragplattform från en av de första tre monteringsstationerna. Vingarna håller på att sättas på plats, samtidigt som monteringen inuti skrovet fortsätter. I nästa moment kopplas den på det löpande bandet. Foto: Eddie Pröckl Hjulhuset på en splitter ny 737:a innehåller ett stort antal av planets 637 000 komponenter. Pneumatik, mekanik, hydraulik och elektronik om vartannat. Landningsstället är den näst dyraste komponenten på ett flygplan. Foto: Eddie Pröckl Ny motor, tajtare motorfäste på vingen och den nya kluvna vingspetsen gör nya 737 Max bränslesnålare än sina föregångare. Foto: Eddie Pröckl Ingenjörerna i den 45 år gamla 737-fabriken i Renton har trimmat sina flöden, inspirerade av kirurger och bilbyggare. Ny Teknik har besökt en av världens modernaste flygplansproduktioner. Eddie Pröckl Publicerad 17 dec 2014 kl 13.09 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ boeing övriga nyheter nyheter
KARRIÄR ”Sjukt låga löner” – svensken vill se en rättvisare AI-bransch Han vittnar usla villkor i AI-branschen bortom Silicon Valley: ”Vi kan få offerter där det betalas från 70 cent i timmen”.
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.