Premium
BMW:s utvecklingschef: Ingen lidar – ingen självkörande bil
BMW ser lidar som viktigaste förutsättningen för bilar som ska vara självkörande i nivå 3 och över. Men i vinterväder blir det omöjligt, enligt utvecklingschefen – ”inte under tre plusgrader”.
En bil som helt på eget bevåg kan köra dig till jobbet. Drömmen om den självkörande bilen har länge funnits, men den har visat sig vara svårare att uppfylla än vad många trott.
Och hur ska visionen gå att förverkliga? Det är en öppen historia.
Tesla, som tidigt var ute och pratade om ”helt självkörande bilar”, satsar på att lösa det med enbart kameror. Men den vägen tror inte BMW är framkomlig.
Frank Weber, utvecklingschef på företaget, menar att det bara är att läsa det grundläggande regelkravet för att avfärda tanken om att enbart kameror skulle lösa uppgiften.
– Att bara ha kameror? Nej, det går inte. Man måste ha redundans och säkerhet. Här i Europa, och i Kina, är det annorlunda jämfört med USA. Det kan jag säga direkt, ett system utan lidar kommer aldrig tillåtas i EU eller Kina, säger han till Ny Teknik.
Skälet handlar helt enkelt om säkerhet. Genom att ha flera olika sensortyper får man dataöverlappning som ger systemen bättre redundans. Självkörande system som enbart förlitar sig på kameror kan förvisso vara bra under rätt förhållanden, men blir känsligare.
Första nivå 3-systemet nära
I BMW:s fall, som kommer lansera sitt första nivå 3-system efter årsskiftet, har man sett till att verkligen ha en bred palett av sensorer och underliggande system.
– Här har vi lidar, olika kameror varav tre med 8 MB upplösning samt utöver vanlig radar/mikrovågsradar en ny enhet som scannar både vertikalt och horisontellt. Därtill har vi även HD-kartor som är enormt viktiga för positioneringen. Det här gör att vi kan lansera äkta nivå tre nästa år. Ett system där vi tar över ansvaret från föraren, säger Frank Weber.
En vital sensor, enligt Frank Weber, är just lidar-enheten.
– Det kan jag säga direkt, ingen lidar – ingen nivå 3.
En intressant sak i BMW:s fall är var man sätter sin lidar. Nio, Volvo och Polestar har alla valt att sätta den som en bulle eller knöl centralt ovanför vindrutan. Ett ”teknik-statement” enligt Polestar vars designchef säger att lidar-puckeln är ett medvetet stilgrepp, något som ska synas.
– Jag jämför den lite med R2-D2 i Star Wars, den intelligenta roboten. Man måste tänka om och tänka nytt. Teknik är det nya kromet, om du förstår liknelsen, sade Maximilian Missoni, designchef på Polestar, tidigare i år.
Men tanken om att lidarn måste sitta som en puckel på taket avfärdar Frank Weber.
– Nej, man behöver absolut inte ha lidarn på taket. I grillen fungerar utmärkt, det blir tillräckligt högt, säger han.
Det här går lite stick i stäv med hur Volvo Cars tänker. I intervju med Ny Teknik beskrev Joachim de Verdier, chef för området ”Safe Vehicle Automation” på Volvo Cars, att lidar-positionen är som ögon.
– Tänk dig om du hade ögonen i knäskålarna, då får du inte samma överblick som om de sitter där de ska. Visst hade det varit lättare att sätta den i grillen, men då hade vi inte fått den prestanda vi vill ha.
Sensor som ser under lastbilar
På BMW tycker man dock att det system man introducerar med I7 2023 klarar sig utmärkt med grill-placerad lidar. BMW ser en lägre placerad sensor som en fördel.
– Visst får man inte samma överblick om lidarn sitter i grillen, som om den hade suttit på taket. Men i stället får man en sensor som faktiskt kan se ”under” lastbilar och liknande. Det är först i högre hastigheter som en högre placering blir viktigare, säger Frank Weber.
För att det system som BMW introducerar ska gå att slå på krävs det att en hel del parametrar ska vara uppfyllda. Dels ska man först och främst ha valt tillvalet, sedan ska det vara under omständigheter där det finns högupplösta kartor samt att systemet i bilen anser det säkert. Och en tydlig begränsning är miljön.
– Det kan jag säga att under tre plusgrader så kommer det inte gå att köra nivå 3 – detta på grund av risken för att sensorerna isar igen.
Och hur ser det ut på sikt. Om första nivå 3-bilen kommer nästa år – hur lång tid innan vi får se nivå 4 och 5?
– Det går inte att säga och handlar om väldigt många delar. Hastighet och självkörande är ungefär samma relation som det är mellan luftmotstånd och förbrukning. Att höja hastigheten ger nära en exponentiell ökning av komplexitet. Men hur vi ska lösa det får vi återkomma till, dock handlar steget mellan nivå 3 och 4 inte så mycket om nya sensorer, säger Frank Weber.