Övriga nyheter

Även OKG under särskild tillsyn

Ytterligare ett svenskt kärnkraftverk ställs nu under särskild tillsyn på grund av stora brister i säkerhetsarbetet. Kärnkraftverket i Oskarshamn får nu bara drivas under vissa villkor.

Publicerad

Kärnkraftverket i Oskarshamn har problem med att uppfylla de tekniska krav som finns för att driften vid anläggningen ska anses säker. Bland annat handlar det om omfattande brister när det gäller underhåll och service av reservkraftsystemen. Det uppger Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, på torsdagen, som i dag ställt verksamheten vid kärnkraftsbolaget OKG under särskild tillsyn.

Enligt Leif Karlsson, enhetschef på myndigheten, är problemen i Oskarshamn av snarlik karaktär som de på kärnkraftsverket i Ringhals, som sedan 2009 står under särskild tillsyn av myndigheten och därmed övervakas extra noga.

-Det är egentligen samma situation på OKG som på Ringhals, det brister i säkerhetsarbetet. OKG måste nu göra en övergripande säkerhetsgranskning och granska bristerna, säger han. Senast den 2 augusti 2013 ska OKG redovisa vad man kommit fram till och hur bristerna ska åtgärdas till SSM.

Leif Karlsson uppger att ansvaret för bristerna är spritt inom organisationen på kärnkraftverket, men att OKG:s ledning ansvarar för styrningen och att man behöver göra en djupare analys var de egentligen grundorsakerna är.

SSM beslutade i dag också att ställa driften av bolagets tre reaktorer under särskilda villkor tills vidare. OKG får därmed inte starta någon reaktor utan att myndigheten granskat det tekniska underlaget som visar att reaktorerna är driftsklara och gett klartecken för omstart.

Bolaget måste också göra dubbla säkerhetsgranskningar, varav en ska göras av säkerhetsstaben som finns under VD:n, det vill säga fristående från de produktionsenheter som leder den dagliga driften vid reaktorerna.

Både O1 och O2 står i dag stilla på grund av att SSM krävt åtgärder på de system som ska garantera kylning av reaktorerna om strömavbrott uppstår på det fasta elnätet.

Ny Teknik har tidigare berättat att serviceintervallen på reservdieslar som hör till O2:an överskridits med flera år. Nu avslöjar SSM att samma problem gäller för O1:an. Men där är situationen än värre.

Enligt Leif Karlsson upptäckte SSM sig i våras att flera reservdieslar som klara strömförsörjningen av kylningen till O1 inte genomgått någon större service på över 40 år. Detta trots att de normalt ska underhållas på detta vis var 16:e år.

-Detta är ju ett sätt att man garantera att de fungerar om det behövs. Nu har de inte gjort detta, beklagar han.

Somliga dieslar har heller inte uppfyllt de tekniska kraven som gör att dieslarna kan anses vara driftklara. Bland annat har rör inte monterats på så vis att de förmår motstå skakningar vid en jordbävning utan att gå sönder.

Bara O3:an är i gång i dag. Men om den snabbstoppas, krävs alltså att SSM ger klartecken innan den får återstartas.

På Ringhals har säkerhetsarbetet blivit bättre det senaste året, uppger Leif Karlsson.

- Vi ser ju nu i halvårsredovisningen att det har blivit bättre. Vad vi vill se nu är att man kan hålla i förbättringarna över tid.