Innovation

Årebolagets kameralins löser Hollywoods problem

Vygantas Kirejevas och Gajane Kalatshjan är inte optiker, men deras uppfinning, linslusen i förgrunden, kan förenkla och förbättra produktion av virtual reality-film.Foto: Robert Henriksson Foto: Robert Henriksson
Vygantas Kirejevas och Gajane Kalatshjan är inte optiker, men deras uppfinning, linslusen i förgrunden, kan förenkla och förbättra produktion av virtual reality-film.Foto: Robert Henriksson Foto: Robert Henriksson

Ett litet bolag från Åre är på väg att skapa en virtual reality-revolution. Nu står både Hollywood och stora kameratillverkare i kö för att få använda tekniken.

Publicerad

Att fånga 360 grader av verkligheten är enkelt. Man riktar ett antal kameror åt alla håll och trycker på ”spela in”. Det är när man ska återge verkligheten i en sömlös virtual reality-bild problemen uppstår. Kamerorna har av naturliga skäl varit positionerade på olika platser och har därför olika uppfattningar om avstånden mellan förgrunds- och bakgrundsobjekt i bilden. Skillnaden i betraktningsvinkel kallas parallax, ett ord från grekiskan som kan översättas till förflyttning.

För att skapa en virtual reality-film krävs en efterbearbetning där de många bilderna sys ihop (så kallad ”stitching”). I det arbetet är parallax ett besvärligt eller till och med oöverkomligt hinder. Exempelvis kan vissa partier av bilden se onaturliga ut, med en till synes suddig dubbelexponering.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här