Digitalisering
Apparna öppnar för svenska spelutvecklare

Svenska spelutvecklare har en jättechans att ta för sig på den nya marknad för mobilspel som Iphone och Android öppnt. Det säger investmentbanken GP Bullhounds Partner och grundare Per Roman till Ny Teknik.
- Sverige har alltid haft fantastiskt duktiga spelutvecklare och har en unikt stark spelkompetens. Nu kommer det en ny generation som tar för sig på den snabbt växande marknaden för mobilspel, säger Per Roman.
Han tar ett exempel ur den stora högen lyckade svenska satsningar – rabattkupongappen Rabble, som startades av ett gäng unga studenter i Stockholm i förra våren och som nu har över 100 000 användare av sina Iphone- och Androidapplikationer.
- Vad vi nu ser är den andra generationens mobilspel där instegströsklarna för spelutvecklarna är låga tack vare den nya affärsmodell som Iphone och Android erbjuder med Appstore respektive Android Market, säger Per Roman.
Förra veckan förde han samman de mest framgångsrika svenska spelutvecklarna med riskkapitalbolag som håller ögonen på spelbranschen.
Ett tjugotal spelföretag mötte ett tiotal investerare på Londonbaserade GP Bullhounds nyöppnade Stockholmskontor.
Från spelbolagsvärlden kom bland andra Mojang med succéspelet Minecraft, Illusion Labs med skateboardspel, fotbollsspel, bmx-spel och labyrintspel för Iphone och Ipad, Stardoll som blivit världens största modespel för unga flickor och Dice, den svenska spelvärldens nestor med sin osannolika framgång med pc-spelet Battlefield.
Playdo, Fabrication Games, Fatshark, Ubisoft Massive och Toca Boca tillhör också de lovande nya svenska spelutvecklarna som storsatsar på mobilspel och som kom till seminariet.
Ytterligare en handfull svenska spelutvecklingsbolag är kända internationellt.
Då handlar det om veteraner som, liksom Dice, har sin bas i pc- och browserspel som Muskedunder Interactive, Starbreeze och Paradox Internactive.
De fick en förhandstitt på rapporten ”Mobile Games 2.0” som GP Bullhounds partner Alec Daffernet sammanställt.
Alec Daffernet, som är baserad i San Francisco, lyfter fram fjorton internationella succébolag, med finska Rovio och dess makalöst framgångsrika mobilspel Angry Birds i spetsen.
I bokstavsordning är det:
Bravo Game Studio från Sevilla Spanien
Dynamo Games i Dundee Storbritannien
Game Insight i Moskva Ryssland
Game Loft i Paris Frankrike
Gameshastra i Hyderabad Indien
Iugo Mobile Entertainment i Vancouver Kanada
Mobile Pie i Bristol Storbritannien
Neon Play i Cirencester Storbritannien
Outfit 7 i Limassol Cypern
Pocket Gems i San Francisco USA
Rovio i Espoo Finland
Soft Games i Berlin Tyskland
Spacetime Studios i Austin USA
Zepto Lab Moskva Ryssland
- Det vi ser nu är en total förnyelse av mobilspelsmarknaden. När Iphone introducerades 2007 lades grunden till Mobilspel 2.0 – en marknad som förra året omsatte 9 miljarder dollar och som växer med tio procent per år, säger Alec Daffernet.