Premium

Analys: Tre viktigaste punkterna i VW:s tunga batterisatsning

I förra veckan slog Volkswagen på stora trumman och tillsammans med förbundskansler Olaf Scholz tryckte man på startknappen för ”Salzgiga”. Felix Björklund synar biljättens batterisatsning.

Publicerad

I Tyskland gillar man industriprojekt – inte minst om de sker inom bilområdet. Branschen är en viktig del av den nationella identiteten och det märks. Vid stora tillfällen är alltid politikerna på plats för att visa sitt stöd. Delstatspresidenter närvarar ofta vid viktiga presentationer och talar om dess betydelse för industrin, Tyskland och Europa. Ett tydligt exempel var när VW drog i gång produktionen av ”folk-elbilen” ID3 i Zwickau. Då närvarade (dåvarande) förbundskansler Angela Merkel och talade sig varm om bilindustrin som en grundpelare för landet.

Ny Teknik närvarade vid det första symboliska spadtaget för batterifabriken – och det är lätt att bländas av eventet. Men det är inte anläggningen som är den största nyheten. Nej, det viktigaste är i stället hur Volkswagen tänker sig agera som batteriproducent.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här