Digitalisering

Analys pekar ut Amazon som hot mot svenska elektronikhandeln

Handla globalt, uppmanar Amazon sina kunder. Bilden är från företagets fabrik i Sacramento, Kalifornien. Foto: TT / AP Photo / Rich Pedroncelli, TT / AP Photo / Jenny Kane
Handla globalt, uppmanar Amazon sina kunder. Bilden är från företagets fabrik i Sacramento, Kalifornien. Foto: TT / AP Photo / Rich Pedroncelli, TT / AP Photo / Jenny Kane

En svensk etablering av nätjätten Amazon skulle främst få konsekvenser för bok- och elektronikhandlare. Aktörer inom mat- och möbelhandeln kommer mer lindrigt undan

Publicerad

Bedömningen görs av Handelsrådet och HUI i en konsekvensanalys som Dagens industri har tagit del av.

– Det finns så klart några solklara förlorare. Amazon blir ofta framgångsrikt inom några nischer, till exempel böcker och hemelektronik. Aktörer som Adlibris, Dustin och Elgiganten kan få det svårt, säger Magnus Wiberg, grundare och partner på riskkapitalbolaget Eequity till tidningen.

Bolaget har ingått i en workshop med 15 av detaljhandelns ledande aktörer och som ligger till grund för den konsekvensanalys som gjorts av en eventuell etablering av Amazon i Sverige.

– Ett Amazon som går all in i Sverige med sina egna logistiklösningar och lojalitetsprogram är på en helt annan skala än någonting vi tidigare har sett. Det går inte att konkurrera med dem på deras villkor, det ställs verkligen på sin spets vad man har att bidra med, säger Jonas Arnberg, vd på HUI till tidningen.

Amazon som står för nästan hälften av all e-handel i USA har kraftigt expanderat till en rad olika länder och det har ryktats en längre tid att Sverige ska stå på tur.